Wednesday, June 08, 2005

Sejernih Salsabila

Sejernih Salsabila

Saya usai khtami novellet 'sejernih salsabila' karangan sifu Amiza Khusyri. Tidak lama barangkali, dengan sekali dua tatap saya mampu menghadamkannya segera. Satu hari dan tanpa bertangguh juga. Sekalung tahniah untuk beliau, dengan hanya setahun berada di bumi Mesir mampu menghasilkan novel peribadi pertama.

Saya gemar mengulas mana-mana bacaan yang saya langsaikan, dan saya mengharapkan beliau tidak marah atau terasa dengan kritikan saya kali ini. Saya memberikan penghargaan yang amat tinggi – kerana itu baru saya mengulas dan memberi komen. Itu bukti ihtimam, tanda ambil berat dan karenah menghargai.

Bahasa beliau belum cukup mapan dalam novellet sulung, ( walaupun saya mendapati peningkatan yang jelas ketara dalam cerpen beliau setelah itu) kerana almaklum, hasil pertama. Saya dapati beberapa ayat yang tidak berapa lancar kerana beberapa penggunaan yang sedikit panjang, namun dapat diselarikan sepanjang penceritaan. Bermaksud, gaya bahasa yang selari temponya dari awal hingga akhir.

Kurang rangsangan. Beberapa plot sudah dapat diterka membuatkan kesudahan juga sudah mampu dibaca. Ada beberapa imbas kembali digunakan, dan saya yakin, ada yang agak mengesan kepada pengkaji novel. Meneliti novellet beliau mengingatkan saya betapa pentingnya penguasaan dialog, kerana dua jenis garapan ayat – sama ada cakap ajuk atau cakap pindah – dua kemahiran yang sudah tentu akan digunakan.

Gaya naratif ( penceritaan ) dan dialog perlu dimahiri sekaligus. Kalau tidak, akan pincang pada kesesuaian penceritaan. Bercerita di dalam kamar sesama suami isteri tidak sama laras bahasa dengan bercerita sesama teman. Kemahiran membentuk perbualan yang serasi dengan suasana amat penting dan akan menentukan kelancaran sastera.

Beliau seolah terlalu tergesa-gesa menamatkan novellet ini hingga semacam ada plot yang dikerat dihujung dan membikin semacam jelas di bacaan. Namun teori ' sebab dan akibat' kurang berkesan dalam penceritaan walaupun mampu mencapai logik yang diingini. Adik yang berubah jadi baik setelah dipukul – hanya satu babak dan segalanya selesai.

Namun, (biasalah kalau krtitik, saya biasa mencari yang kurang sahaja) beliau sebenarnya sudah jauh meninggalkan tahap ini dengan pelbagai pencapaian yang mengkagumkan. Tahniah sifu, anda memang hebat.

al_jantanie
manhumi_ilm

1 comment:

MZP said...

maaf kalau saya kata, saya belum mebacanya lagi. Kalau ada kesempatan, saya ada mengulasnya kemudian.