tag:blogger.com,1999:blog-81239752024-03-13T08:56:45.546+08:00:: Mohd Zaki M.Noor ::Blog adalah sebuah diari yang besar. Untuk mencari sejarah yang dilupa, rasa yang dikambus, hala yang diukir. Untuk mengimbau setelah menyimpan, untuk muhasabah setelah memadamUnknownnoreply@blogger.comBlogger685125tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-14200686639114485342019-12-17T01:52:00.000+08:002019-12-17T01:52:14.209+08:00Catatan Kembara Bermula 1 : Lari Dari Mana Ke Mana, Akhirnya Sampai Ke Mana<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Lebih kurang sepuluh hari lepas, saya ditimpa sakit. Bell's Palsy. Bahasa cakap mudahnya hilang kawalan muka sebelah kira dengan sempurna. Macam strok tapi bukan sebab pada muka sahaja. Dahi tak sama kerut, kening tak sama naik, kelopak mata tak sama pejam, pipi tak sama tembam, bibir tak sama senyum. Maksud saya antara kanan dengan kiri muka. Bila minum air keluar dari tepi bibir kiri, kadang-kadang memancut sebab bibir tak tutup penuh. Ambil wuduk kadang-kadang pedih bila membasuh muka kerana kelopak tak tutup penuh lalu air masuk. Makan jadi tak selesa sebab bibir tak cukup berfungsi menggerakkan makanan dalam mulut, juga kunyah rasa tak bermaya. Sebelah kiri maksud saya. Bercakap ada huruf yang tak normal sebab bibir tak berfungsi sepenuhnya. Meludah keluar dari kiri mulut kerana bibir tak mampu muncung. Minum cawan bawa ke kiri biar air yang keluar masuk semula ke cawan tapi kadang-kadang atau sebetulnya tumpah juga ke baju. Basah.<br />
<br />
Secara perasaannya pula, baru saya sedar senyum saya senget bila bersungguh-sungguh, ternampak joker cerita batman sekejap, dan tidak kelihatan senyum kalau biasa-biasa. Mungkin semua riak wajah akan jadi senget, sebab tak stabil kanan dan kiri. Saya tidaklah bersedih kerana Tuhan berhak menimpakan dan atas alasan apa sekalipun, cuma sedih kerana banyak tugas tergendala atau digendalakan kerana ketidakseratusperatusperfomenkan. Isteri dan keluarga bahkan kawan mengingatkan rehat-rehat, cuti-cuti. Bila terbaca di internet bahawa ia adalah sementara saya bersyukur, tetapi tiada tempoh jelas berapa lama harus berehat. Serangan kuman pada saraf belakang telinga yang mengganggu arahan otak kepada saraf muka dikatakan puncanya masuk melalui telinga barangkali, lalu saya dinasihati untuk bekam, akupuntur, dan rawatan pemulihan saraf. Saya sudah mula melalui nasihat ini.<br />
<br />
Puncanya mungkin juga kerana stress. Tetapi stress itu saya, dan sayalah stress itu. Hidup memang sentiasa dalam tekanan, dan merasionalisasinya. Ada yang prihatin dan menasihat untuk berehat demi mengurangkan stress, tetapi saya merasai stress ketika rehat. Rehat tanpa melakukan urusan yang seharusnya saya lakukan adalah satu tekanan pada saya. Masa yang berlalu tanpa dapat saya lakukan kerja dan tanggungjawab ini adalah mimpi yang menghantui saya. Bukan tidak pernah saya tinggalkan tugas kononnya meredakan tugasan, tetapi bila mengenang masa yang dibazirkan menambah tekanan pada saya. Bercuti dan jalan-jalan tanpa perlu memikirkan tugasan bukanlah meredakan tekanan sebaliknya menambahnya. Adakah logika pemikiran saya ini boleh difahami.<br />
<br />
Ada masanya, yang kurang sempurna adalah pada kelopak mata sahaja. Jika berterusan boleh jadi penat, sebab selalu tak tutup rapat. Tetapi jika ada rehat, mungkin saya boleh berfungsi seperti hampir biasa. Mungkin ada sikit sakit kepala atau denyut belakang telinga, tapi saya suka membayangkan saya masih baik dan sihat. Dan terasa mahu terus meneruskan tugasan. Tetapi saya juga sedar, tiada habuan yang dapat menggantikan kesihatan. Bukan habuan pun yang saya kejar. Ia semata-mata mengejar cita-cita, minat, impian, menunaikan tanggungjawab. Ada juga yang prihatin menasihati agar mengejar minat yang tidak sampai tekanan, tetapi minat ini memang tidak lari dari tekanan.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-31745901904654373142019-07-22T04:15:00.003+08:002019-07-22T04:15:51.197+08:00Di Sini Bermulanya 11: Tanpa-Mu Siapalah Aku<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Kadangkala, sudah berasa bergerak sangat laju, tetapi rupanya masih sangat perlahan. Di saat ribut untuk hanya menyelesaikan tanggungjawab dan sasaran, masih banyak yang keciciran. Kadangkala rasa kasihan pada anak isteri yang tidak sempat untuk saya bawa berjalan, sesekali cuba juga diusahakan, namun dalam fikiran masih ribut dengan 1001 tugasan. Mungkin pada sesetengah orang, saya terlalu berusaha, tetapi hakikatnya saya hanya ingin menyelesaikan tanggungjawab dan kewajipan. Sungguh dalam kelajuan ini masih rasa jauh di belakang sasaran kerana masih terlalu banyak yang lewat dilangsaikan.<br />
<br />
Banyak kali terdetik untuk berehat seketika, namun terasa setiap detik sangat berharga untuk disia-sia. Formula saya sangat senang, selesaikan segera, kemudian nikmati hasilnya, itulah rehat yang saya kejar sebenarnya. Dalam masa 3 tahun sahaja, 8 buah buku sudah saya siapkan, dan itu pun masih belum cukup menyelesaikan tugas. Tahun ini sepatutnya ada tiga buah lagi yang patut saya langsaikan, tetapi masih belum. Ya Allah, bantulah hamba-Mu, tanpa-Mu siapalah aku.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-19189850803275536122016-10-26T02:32:00.000+08:002016-10-26T02:32:06.748+08:00Di Sini Bermulanya : 10 : DSK-LAM<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Semalam, adalah kali kedua saya membuat pembentangan mengenai Dokumen Standard Kurikulum, bagi madah Lughah Arabiah Muasirah (LAM) di Pusat Latihan Guru Dalam Perkhidmatan, (PLGDP) Bandar Tenggara. Kali pertama adalah pada lebih kurang dua minggu sudah di KEMAS Tangkak. Pembentangan memang menggemuruhkan, menggigilkan. Walaupun nada itu bercampur yakin, namun degup itu tetap wujud di dalam hati.<br />
<br />
Tanggungjawab inilah yang merisaukan. Di pundak inilah dipikulkan. Ke arah diri inilah akan ditudingkan. Jika berjaya maka segala puji. Jika gagal, apakah tiada rasa salah dalam diri? Namun, tanggungjawab yang dituntut tetap saya sampaikan seperti mana seharusnya. Namun saya tetap berdoa, agar Dia mengirimkan lorongan yang menyampaikan maksud, menunaikan cita, dan menjayakan kata.<br />
<br />
Kembali. Memahami DSK sebenarnya memahami kehendak kementerian berkenaan pendidikan. Di dalamnya terkandung hasrat yang padat, dan di celah-celah setiap perkataan mengilhamkan faham tindakan tuntutan yang perlu dilangsaikan. Namun, setiap orang mentafsirkan tindakan mengikut kefahaman. Saya juga menggunakan ilmu bantu konsep pendidikan untuk mentafsirkannya. Bahkan, saya memahami berdasarkan realiti pelajar saya yang perlu bermula dari aras pertama.<br />
<br />
Penutup, semoga usaha kita ini dan lainnya berjaya. Amin</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-14252936840182692722016-04-26T09:01:00.002+08:002016-04-26T09:01:36.390+08:00Di Sini Bermulanya : 9 : Mengumpul Hujah Agar Tidak Disangka Pesong<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Baru-baru ini, hangat didebatkan dalam grup lama rakan-rakan saya, mengenai isu wahhabi. Juga mengenai penceramah DZN yang menjadi perdebatan. Walaupun hati rasa marah dan sedih, kebenaran tetap saya sampaikan dengan bahasa yang selembut mungkin, kerana di zaman fitnah ini, kesalahan dilemparkan kepada yang emosional, kepada yang meradang, kepada yang berbahasa kasar, kepada yang berakhlak tidak baik. Kerana jauhari sudah kurang kerana ilmu yang cetek.<br />
<br />
Antara isi kesimpulan yang saya nyatakan, untuk dijadikan kenangan, adalah kata-kata ulama, yang mendasari akal yang waras. Antaranya, kata-kata Imam Ahmad bin Hanbal yang maksudnya: sesungguhnya hadis dhaif lebih aku sukai berbanding qias. Untuk mengingatkan terlalu banyak perkara agama ini tiada hadis sahih untuk menilainya. Benarkah tindakan kita apabila kita mencampakkan hadis dhaif dengan dakwaan ingin mengambil yang sahih sahaja? Lalu bagaimana dengan hal-hal yang tiada langsung hadis sahih untuk menjadi hukum?<br />
<br />
Antara yang memarahkan adalah apabila dituduh bahawa amalan kita ahli sunnah berasal daripada syiah, semata-mata kerana dakwaan sesetengah orang yang mengaku syiah. Kalau saya mendakwa bahawa datuk saya adalah orang yang pertama sekali menaiki gunung everest, lalu diikuti oleh semua orang di dunia, adakah dakwaan saya terus sabit dengan begitu sahaja?<br />
<br />
Apa yang sangat menyedihkan, apabila kita tiada asas, lalu masuk dalam perbincangan ulama. Tidak sedarkah kita bahawa kita telah menjerumuskan diri ke kawasan yang berbahaya tanpa dinding kepada diri dengan asas yang kukuh. Kalau bahasa Arab pun tidak mahir, mahu mengakukah kita ahli dalam bidang ini? Lalu dengan hujah apakah akan kita berbekalkan kalau bukan hanya mengikut-ikut kata-kata orang? Adakah mengikut-ikut itu dinamakan berhujah atau dinamakan berilmu kalau kita tidak mampu menerangkan?<br />
<br />
Namun, hikmah yang saya pelajari daripada ini adalah ahli sunnah perlu bersedia dengan hujah, walaupun berhadapan dengan orang awam, agar agama ini nampak benar. Inilah fitnah wahhabi di setiap zaman. Dengan propaganda kononnya mereka sahajalah yang menggunakan al-Quran dan as-Sunnah, mereka sahajalah yang menggunakan hadis sahih, mereka sahajalah yang punya dalil. Dan yang paling tak tahan, merekalah kononnya ahli sunnah. </div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-61651895538033424742015-09-20T04:40:00.000+08:002015-09-21T04:41:04.902+08:00Di Sini Bermulanya: 8: Ruang Yang Kosong<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Semalam, seorang anak didik saya bertanyakan soalan mengenai pelajarannya. Seorang yang telah tamat tingkatan lima beberapa tahun lepas dan sudahpun sampai ke menara gading. Daripada soalan itu saya tiba kepada kesimpulan: Alangkah banyaknya kekurangan didikanku, sehingga aku melepaskannya ke arah ketidaksediaan, berperang dengan ketidaklengkapan senjata, menghadapi musuh dengan memerlukan banyak bersiapsiaga.<br />
<br />
Walaupun saya sedar, apa yang saya lakukan sejajar dengan tuntutan semasa, kemampuan sedia ada, tahap minat dan kesediaan belajarnya, namun jauh di sudut hati saya, masih ada peluang untuk memperbaiki semua itu, dan tidak mengulangi kesedihan seperti ini di lain-lain kali. Saya percaya, saya mahukan peningkatan dalam hal ini, dan semoga generasi selepas saya lebih baik Bahasa Arabnya berbanding saya.<br />
<br />
Allahlah yang mengatur, mentadbir bahkan merancang segala-galanya. Kepada-Nya dipanjatkan segala segala.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-3316851002512713852015-09-19T04:29:00.000+08:002015-09-21T04:30:10.075+08:00Di Sini Bermulanya : 7 : Mu'allim<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Hasbiyallah Wannabiy dilahirkan 16 Mei 2015, bertepatan Hari Guru dan Israk Mikraj. Anakanda kedua saya ini lahir lebih awal daripada tempoh biasa kehamilan, sama seperti abangnya, Muhammad Muriidullah. Mereka berdua kerap memuhasabahkan diri, menampakkan yang lompong dan robek dalam diri. Terasa dalam kasih sayang membesarkan mereka berdua, masih banyak kekurangan diri sebagai ayah yang perlu saya perbaiki. Baik dalam akhlak, pergaulan, ibadat, ilmu, kemahiran dan lain-lain.<div>
<br /></div>
<div>
Hari ke hari, saya cuba memastikan kasih sayang yang cukup saya berikan kepada mereka berdua, terkadang terlupa untuk ibu mereka, namun saya cukupkan juga untuk semua. Barulah saya mula memahami kasih sayang seorang ayah dan ibu kepada anaknya. Harapannya. Cita-citanya. Namun dalam lembut dan tolak ansur mahu juga memberikan keselesaan, kelapangan, kebahagiaan. Semua ini, tertera secara halus dalam wajah-wajah insan yang menghantar anaknya menimba ilmu.</div>
<div>
<br /></div>
<div>
Lantas kefahaman ini mengingatkan saya pada tanggungjawab saya sebagai seorang guru kepada anak-anak muridnya, yang mahukan bukan sekadar kejayaan bahkan lebih lagi, menjadi insan yang benar-benar memahami ilmu terutamanya Bahasa Arab. Tetapi, selangkah ke arah itu sahaja sudah beribu batu. Saya sedar banyak tanggungjawab yang belum tertunai, dan banyak cita-cita yang belum digapai. Doakan saya tsabat dalam menunaikan amanah dan impian.</div>
</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-17155315409205005432014-10-24T02:40:00.002+08:002014-10-24T02:40:39.937+08:00Di Sini Bermulanya : 6 : Demi Janji Dan Cinta<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Saya rasa bersalah. Rasa itu berat di hati. Apabila diajar melabur dan menyertai perniagaan, terutama apabila yang mempelawa itu ayah saya sendiri. Atau rakan-rakan karib. Atau guru saya sendiri. Kerana mereka itu dekat di hati saya, menolak itu sangat berat dan sangat merasakan bersalahnya.<br />
<br />
Tetapi, bukan cara saya membohongi orang lain, apatah ayah saya sendiri. Bukan juga cara saya menzahirkan perkara yang bukan isi hati saya. Saya cuba berhati-hati dengan perkataan saya, dengan harapan tidak mengguriskan hati orang sekeliling saya. Walaupun saya tahu, menghampakan harapan dan pelawaan itu sendiri boleh mengguriskan.<br />
<br />
Namun, sifat asertif yang saya pelajari ketika di sekolah menengah itu saya pegang baik-baik. Bahawa tidak salah menyatakan ketidaksetujuan walaupun kepada orang yang paling karib dengan kita, tetapi dengan bahasa yang paling lembut dan tidak melukakan. Bahkan dari hadis yang saya belajar dan saya pegang bahawa mukmin itu, zahirnya seperti batinnya. Zohiruhu ka batinihi.<br />
<br />
Oleh kerana itu, adalah saya saya menzahirkan perkara yang tidak sama dengan isi hati saya. Apatah lagi kepada mereka yang hampir kepada saya. Bahawa saya tidak mahu terlibat dalam perniagaan atau pelaburan yang mereka pelawakan. Bukan maksud saya melukakan atau mengguris, sangat jauh dari niat saya. Tidak pernah saya memaksudkan ia salah atau menyalahi. Hanya saya menolak kerana saya enggan.<br />
<br />
Mungkin boleh terdetik di hati yang bertanya, bukankah ia harus, dan harus juga saya mengubah isi hati dan pemikiran saya, lalu menerima pelawaan si pempelawa. Di situlah sebenarnya jawapan mengapa saya menolak perniagaan yang mereka cadangkan dan pelaburan yang mereka war-warkan. Mengapa saya tidak menyertainya? Mengapa saya berkeras enggan, walaupun dalam bahasa yang cuba seberapa boleh lembut agar diharap tidak melukakan.<br />
<br />
Saya sudah menginfakkan diri saya untuk Bahasa Arab. Itulah janji saya pada diri saya sendiri ketika saya masih di Mesir lagi. Bukan sahaja isu duit, ke mana saya habiskan, bahkan isu masa dan tenaga juga sangat mengesankan di hati saya. Terasa bersalah kalau masa dan tenaga saya habiskan bukan untuk Bahasa Arab yang sangat saya cintakan. Walaupun ya, banyak juga masa dan tenaga saya habis bukan untuk itu, kerana kehidupan memang ada yang di luar kawalan.<br />
<br />
Dan kerana itu juga, kerana wang duit ini bukanlah banyak sangat, jadi rasanya mudah untuk dikawal, kerana selalu habis. Bagaimanakah saya harus melabur pada yang tiada berkenaan dengan Bahasa Arab dan ilmu kalau dengan dua perkara itu sahaja belum seringgit saya laburkan? Bukankah itu menambah rasa kesal dan bersalah saya, dan rasa kesal itu saya pikul seorang, dan yang tidak memahaminya bagaimanakah mereka menyedarinya?<br />
<br />
Jauh di lubuk hati saya rasa maaf dan kesal kerana berisiko mengguriskan hati kerana menolak hajat mereka yang memintanya, tetapi saya juga harus ada pegangan diri, bahawa inilah cara saya hidup, dan inilah cinta saya. Adakah pernah terfikir, hingga mencari calon isteri yang telah saya temukan sekarang inipun pada ketika saya menyelidiknya, bahawa dia suka mahu belajar Bahasa Arab yang sangat saya cintakan ini. Dan bahawa kalau dia membenci bahasa yang saya cintai, barangkali orang lain yang saya akan cari.<br />
<br />
Alhamdulillah, saya bersyukur kerana saya mempelajari Bahasa Arab ini dan bahasa-bahasa yang lain. Namun cinta saya pada bahasa ini, janji saya pada bahasa ini, dan azam saya bukanlah sebab untuk melukakan sesiapa sahaja. Saya mohon maaf kerana melukakan. Bukan itu tujuan matahari terbit</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-73937704397498550382014-08-09T05:11:00.001+08:002014-08-09T05:11:17.108+08:00Di Sini Bermulanya 5: Silaturrahmi<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Menghubungkan silaturrahim berpahala besar. Menyambung silaturrahim yang diputuskan bahkan lagi. Membalas semula kunjungan itu tahap yang paling rendah. Ketiga-tiga ini ada dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud, (( bukanlah orang yang <u>menyambung silaturrahim</u> itu adalah setakat membalas semula hubungan silaturrahim orang lain terhadapnya, akan tetapi penyambung silaturrahim itu, apabila terputusnya hubungan, dia sambungkannya))<br />
<br />
Kalau kita sekadar membalas, itu pun sudah cukup baik. Apabila kita mengekalkan hubungan, itu lebih baik. Tetapi kalau kita mampu merendah diri dan berbaik semula menyambungkan hubungan yang putus, itu sangat besar ganjarannya.<br />
<br />
Waktu ini sebetulnya waktu saya melihat diri, melihat ramai lagi saudara mara yang belum pernah saya ziarah setelah bergelar suami dan bapa. Saya bersyukur sudah ada yang saya mampu ziarah sekali dan beberapa kali. Ziarah ibu bapa itu perlulah kerap. Jauh lebih kerap daripada mana-mana saudara mara. Ziarah rakan sahabat taulan teman baru ada beberapa wajah. Ziarah guru-guru juga sama. Masih terlalu ramai yang perlu saya lunaskan.<br />
<br />
Tetapi, sekalipun pencapaian saya dalam hal ini masih sangat cetek untuk dikatakan cetek, bahkan sangat lewat untuk dikatakan lewat, tetapi saya bersyukur kerana saya sudah memulakannya sedikit. Wallahu min waro-i l-qasdi wahuwa yahdi s-sabil</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-57498210552694660032014-01-13T10:29:00.001+08:002014-01-13T10:29:11.858+08:00Di Sini Bermulanya 4: Muriidullah<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Alhamdulillah, sedar tak sedar, sudah bergelar bapalah saya. Sudah empat bulan, dan sudah empat bulan lebih usia Muriidullah. Yang mesra saya panggil muriid. Sudah menggelarkan diri saya abi dan isteri saya ummi. Sudah kembali ke sekolah dan berkhidmat. Pengalaman-pengalaman sejak zaujah saya mula mengandung, merasai ragam isteri mengandung yang pelbagai, hinggalah menyambut cahaya mata pertama dan mengasuhnya, mendidiknya, menjaganya, meninggalkannya di hospital, di rumah mertua dan di rumah pengasuh tatkala waktu bekerja. Semua pengalaman yang baru dan kadangkala terasa letih dan kucar kacir tetapi alhamdulillah, dapat dilalui berkat bantuan soohibah tercinta yang biasalah, terkadang sedikit selisih faham itu ada, gaduh-gaduh sayang itu ada, dan marah tegur itu ada. Alhamdulillah, dia seorang yang sabar, dan segalanya dapat berlangsung akhirnya dengan baik. Alhamdulillah, saya mula belajar menyesuaikan diri dengan alam baru, dan cuba untuk mengembalikan diri kepada tugasan saya yang selama ini perlu dilangsaikan.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-3309726876119933702013-08-23T09:52:00.001+08:002013-08-23T09:52:16.013+08:00Telah-Telahku<p>Telah kukumpulkan<br>
Kenamaan yang mengenal-arifkan<br>
Si bawah tempurung<br>
Dari negara paling hujung<br>
Akan diri<br>
Untuk kujadikan modal<br>
Bergelar hamba-Mu yang tidak bernama<br>
Apa apa</p>
<p>Telah kutabungkan <br>
Hujah dalil yang mendiambisukan<br>
Pemidato pendebat pemilik hujah<br>
Dari puncak kebijaksana-ilmuan<br>
Untuk kulaburkan<br>
Menjadi hamba-Mu<br>
Yang paling jahil</p>
<p>Telah kuhimpunkan<br>
Kemewahkayaan <br>
Dari langit paling tinggi<br>
Ke bumi paling dalam<br>
Dari timur paling utara<br>
Ke barat paling selatan<br>
Supaya boleh kuasetkan<br>
Bergelar hamba-Mu<br>
Paling kedana-papa</p>
<p>Telah-Telahku<br>
Namun<br>
Laku mampukah aku<br>
</p>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-81086216767950051712013-08-21T23:26:00.001+08:002013-08-21T23:34:42.486+08:00Di Sini Bermulanya 3 : Sebuah Perjalanan Dengan Seribu Cerita Panjang Yang Diringkaskan<p>Terlalu banyak yang berlaku akhir-akhir ini. Daripada yang paling rutin hinggalah yang mendadak dan mentiba-tiba. Daripada pemergian seorang anak murid ke hadrat ilahi yang mengejuthibakan hinggalah perkara tanggungjawab yang menuntut peluh dan cungap nafas. Daripada pernikahan adik yang mengujakan hinggalah ke isu semasa yang menuntut hujah dan dalil perdebatan. Akhirnya semua akan kembali kepada yang paling basis yang menerasi perkara, muhasabah diri yang dhaif jahil dan memalingkan segala kekurangan pada diri sambil menghalakan pengharapan dan pergantungan pada pencipta. Bahawa kita ini hamba-Nya.<br>
</p>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-57674854109982129932013-05-24T00:41:00.000+08:002013-05-24T00:41:51.075+08:00Di Sini Bermulanya: 2: 'Aqiilatii l-Habiibah<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Sungguh lama rasanya tidak ke sini mencoret sesuatu. Sungguh banyak benar isu berlalu berputar di keliling dan tidak sempat disisipkan sesuatu. Bergelar suami bagi saya benar-benar mencabar, dan banyak juga kelam kabutnya. Namun saya bersyukur mendapat teman hidup yang memahami saya, banyak bertimbang rasa, banyak juga berkorban untuk kesejahteraan rumah tangga, bahkan berkongsi panduan dan cerita. Selalu saya berdoa di samping merancang dan berfikir ke hadapan, walaupun kepenatan menggalas pelbagai tugas dan tanggungjawab, namun kewujudan isteri tersayang menyumbangkan dorongan psikologi untuk terus mara. Saya akui, perlahan-lahan, saya cuba membiasakan diri dengan semua perkara, dan membiasakan keazaman yang saya pikul selama ini. Saya berdoa kepada Tuhan agar memberkati saya sekeluarga, dan membimbing semua ke rahmat-Nya. Amin.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-35023735857106798292013-02-05T14:00:00.003+08:002013-02-05T14:00:56.722+08:00Di Sini Bermulanya : 1 : Alam Baru<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Alhamdulillah, pada 7 April 2012, saya selamat bertunang dan pada 15 Disember, saya selesai diijabkabulkan dengan pasangan tercinta, Nurulain binti Md Noh, seorang lulusan Universiti Kebangsaan Malaysia. Dia kebetulan bertugas lebih kurang sebulan lebih awal dari saya. Majlis di tempat keluarga perempuan pada 16 Disember dan di tempat keluarga lelaki pada 25 haribulannya. Bersyukur sangat-sangat kerana begitu ramai yang hadir, terutamanya guru-guru yang saya hormati. Semuanya saya pohonkan doa, almaklum ketidakmatangan diri menghadapi pelbagai perkara boleh mengkelamkabutkan, menggundahgelanakan. Alhamdulillah, hajat saya mendapat doa dari sekelian yang saya hubungi tercapai, itu benar-benar menggembirakan.<br />
<br />
Alhamdulillah, memang keributan sedikit di awal-awal melalui alam berumahtangga, tetapi itulah, sabar, tenang, berfikir beberapa puluh langkah ke hadapan, belajar memahami perasaan pasangan dan kehendaknya, adalah antara kunci yang perlu ditekuni, diamali. Seperti mana ujaran guru saya, Ustaz Fuad, "pandai saya mencari isteri yang penyabar", banyak menginsafkan saya, terutama terhadap kegopohan saya dalam perkara. Beliau insan yang hebat. Saya bersyukur mengenalinya.<br />
<br />
Untuk isteri tercinta, abang doakan Tuhan meliputi kita sentiasa dengan rahmat-Nya. Amiin.</div>
Unknownnoreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-5521661712588322382012-12-11T07:14:00.000+08:002012-12-11T07:14:06.172+08:00Di Sini Kutemukan 14: Debaran<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Debaran menamatkan zaman bujang sangat terasa. Tinggal 4 hari lagi. Mampukah saya memikul tanggungjawab ini dengan baik? Aku mohon petunjuk dan pertolongan-Mu ya Allah. </div>
Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-50441492348478923792012-12-04T08:22:00.000+08:002012-12-04T08:22:18.166+08:00Di Sini Kutemukan 13: Hak Kita<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Kita tidak pernah menafikan setiap orang mempunyai hak. Dan hak itu wajib ditunaikan. Bahkan kita berhak menuntut sesuatu yang merupakan haknya. Bahawa orang yang dinafikan haknya adalah dianggap dizalimi. Bahkan orang yang mengambil alih hak orang lain dianggap zalim. Dan dalam hubungan dua pihak terdapat banyak jenis hak, kerana terdapat pelbagai jenis hubungan.<br />
<br />
Namun, adakah kita mesti menuntut hak kita? Adakah jika hak kita dinafikan, kita wajib memprotesnya? Adakah apabila kita tidak menuntut hak kita, kita dianggap lemah, tiada harga diri? Adakah kita boleh membiarkan sesuatu yang merupakan hak kita diambil orang, atau kita mesti mempertahankan hak kita?<br />
<br />
Bagaimana tindakan Nabi dalam hak ini? Hak Tuhan Nabi sentiasa pertahankan. Dan Nabi juga menjaga hak orang lain, kerana hak orang lain apabila tidak dijaga akan menyebabkan permusuhan. Tetapi Baginda s.a.w. tidak menuntut hak Baginda s.a.w., tanda luasnya sifat belas kasihan Baginda s.a.w., dan baiknya layanan Baginda s.a.w. terhadap orang di sekeliling Baginda s.a.w.<br />
<br />
Bukankah kita kerap mengucapkan atau mendengar kata-kata yang sama. "Tuhanku, aku tidak layak masuk syurga-Mu namun tidak pula aku sanggup ke neraka-Mu". Bahkan, seperti maksud sabda Baginda s.a.w., tiada orang yang layak masuk ke syurga kerana amalannya, tetapi masuk ke syurga adalah kerana belas kasihan Tuhan.<br />
<br />
Kalaulah dihitung semua amalan, dan kalaulah Tuhan menuntut semua haknya, maka tidak ada yang sanggup menunaikan haknya. Seperti maksud firman Tuhan, "Tidaklah engkau menyembah Tuhan dengan hak sembah yang sepatutnya". Jadi, adakah kita perlu berkeras menuntut hak kita sekiranya ia terpulang kepada kemurahan hati kita dan hanya membabitkan kita sahaja? Fikirkan. </div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-56998839057938456512012-12-02T08:54:00.001+08:002012-12-02T08:54:10.559+08:00Di Sini Kutemukan 12: Dua Minggu<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Tinggal dua minggu lagi untuk saya menamatkan zaman bujang, insyaallah. Tetapi, banyak tugasan berkaitan itu dan berkaitan dengan kerja belum saya lunaskan. Kadang-kadang, terasa diri tidak boleh diharap lalu membuatkan saya rasa sedih. Betul-betul saya mengharapkan Tuhan memperbaiki diri saya dan membantu memudahkan jalan. Wallahu min waro-i l-qasdi, wahuwa yahdi s-sabiil.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-31436568184704834252012-11-28T07:45:00.000+08:002012-11-28T07:45:30.417+08:00Di Sini Kutemukan 11: Izaa Tabarromti<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Dulu, di awal-awal saya mengenali internet, saya memang kemaruk. Tetapi sekarang, tahap ketagihan itu sudah tidak ada. Sudah kadang-kadang tidak tahu hendak membuka laman apa. Apatah lagi untuk mencari maklumat dari internet. Mungkin kerana saya mempunyai minat yang terhad. Mungkin sebab saya selalu hanyut dalam kerja dan tugas saya, atau kerana sikap saya hanya mengambil tahu perkara yang benar-benar penting, selebihnya saya tangguhkan dahulu. Seperti mana maksud sabda Baginda s.a.w. "Di antara tanda keelokan islam seseorang itu adalah, meninggalkan perkara yang tidak penting baginya." Atau kerana saya tidak punya memori yang cukup untuk menangani semua isu hingga kadang-kadang atau selalu juga, yang penting pun saya terabaikan.<br />
<br />
<br />
Apatah lagi untuk mencari maklumat. Semacam tidak pernah. Hinggalah tadi, rasanya baru tadi, semacam buat kali pertama saya bingung dan terdesak mencari jawapan dari internet. Memang jawapan ada di sini. Mungkin sikap saya tidak suka bergantung kepada internet untuk mencari jawapan. Mungkin juga kerana saya tidak meyakini tahap kesahihan data yang dipamerkan di internet adalah tinggi. Hinggalah tadi, saya betul-betul bingung untuk mencari jawapan. Dan yang saya cari adalah, cara memujuk wanita.<br />
<br />
Sejak kecil hingga besar, saya tidak melatih diri saya memujuk orang lain. Saya kerap bersabar, pasrah, menahan sakit di dalam hati. Memujuk diri sendiri itu ada, tetapi memujuk orang lain tidak. Kalau meminta maaf itu juga boleh dianggap sebagai memujuk, mungkin itulah satu-satunya yang saya lakukan. Mungkin juga kerana sikap saya tidak mahu memaksa orang, saya jadi tidak suka memujuk. Atau kerana saya seorang yang kasar, yang tidak merealisasikan perkaranya dengan pujukan, tetapi gesaan. Atau sebab saya seorang yang teorikal, lalu sentiasa cuba menyelesaikan perkara secara logik, lalu akan berbahas akan benar tidaknya sesuatu, lalu juga akan memberikan peluang kepada pihak lain menimbang perkara secara wajar dan memberikan hujah balas setimpal dalam sesuatu isu.<br />
<br />
Saya menemui beberapa jawapan dari pelbagai jenis blog dan web. Syukur Alhamdulillah. Terasa jahil betul akan teknologi maklumat. Ini adalah yang saya temui dari blog <a href="http://cintaimaginasi.blogspot.com/">cintaimaginasi</a>. Pertama adalah dengan menerangkan perkara yang sebenar dan bercakap benar, berterus terang. Tetapi ia tidak dapat dilakukan sekiranya anda tidak mengetahui sebab mengapa dia merajuk. Apatah lagi sekiranya anda pula tidak dapat mengawal laras bahasa hingga menjadi kasar dan bernada tinggi, bercakap hanya akan memburukkan keadaan. Berdiam dalam keadaan itu adalah lebih baik.<br />
<br />
Kedua, bertolak ansur, bijak membuat keputusan, dan mengalah. Ini juga memerlukan anda memahami mengapa dia merajuk. Ketiga, ucapkanlah kata-kata yang manis, panggilan-panggilan sayang, seperti bucuk, comot, manja dan lain-lain. Keempat adalah menyanyikan lagu untuknya. Tetapi janganlah pilih lagu yang tidak membantu seperti lagu rock yang entah apa-apa. Menurut penulis, inilah cara paling ultimate.<br />
<br />
Dari web <a href="http://hazminhamudin.com/">Hazmin </a>pula saya menemukan beberapa jawapan di atas, dan beberapa jawapan tambahan. Pertama, dengan tersenyum tidak kira apa respon yang anda terima. Teruskan tersenyum. Mungkin ia berdasarkan maksud sabda Baginda s.a.w. "Seorang mukmin itu adalah cerminan kepada saudaranya." Mungkin dengan tersenyum, senyuman itu akan menjangkit kepada yang sedang merajuk. Kedua, adalah dengan membuat lawak. Tetapi pastikan mood sesuai, atau ia akan memburukkan keadaan. Pastikan juga ia kelakar dan menggelakkan. Tips ini barangkali sukar sekiranya anda seorang yang serius dan tidak bersikap suka membuat lawak. Seperti pepatah Inggeris, "Laughter is the best medicine."<br />
<br />
Ketiga adalah membelikan hadiah. Ia baik, dan perlulah mengeluarkan sedikit kos. Apatah lagi sekiranya ia berupa kejutan, hadiah mengejut, ia akan lebih berkesan. Yang sukarnya jika dia seorang yang materialistik. Tetapi jika dia suka menerima apa saja seadanya, ia lebih mudah. Jangan lupa menulis kata-kata maaf pada hadiah tersebut. Keempat, dengan menghantar sms, mms dan yang seangkatan dengannya. Kelima, iaitu langkah yang tidak dicadangkan, dengan tidak mempedulikan merajuk tersebut dan mengabaikannya seperti tiada apa-apa yang berlaku. Menurut penulis, ia sama ada berkesan atau hanya akan memburukkan keadaan. Keenam, adalah dengan merajuk semula, dan apabila kedua-dua orang merajuk, salah seorang terpaksa mengalah.<br />
<br />
Dari blog <a href="http://shidarina.blogspot.com/">Shidarina </a>pula saya menemukan beberapa jawapan di atas dan beberapa lagi cara tambahan. Pertama, adalah memasak untuk dia, dan kalau dah tak reti sangat, mee maggie pun boleh. Tapi cara ini memerlukan anda mengetahui makanan kegemarannya, dan bukannya makanan yang dia tidak suka. Kedua, memberikan ruang dan waktu untuk dia memujuk dirinya sendiri. Tetapi anda perlu bersabar menunggu dan berjarak. Ketiga adalah dengan duduk berbincang dengannya. Tetapi perlu mencari waktu dan mood yang sesuai, bahkan menggunakan ayat yang sopan. Keempat, adalah dengan menghadap Tuhan dan berdoa memohon. Cara ini paling praktikal bagi saya, tetapi perlu kesabaran menunggu dan keyakinan.<br />
<br />
Dari blog <a href="http://tarabassing.blogspot.com/">Tarabassing </a>pula saya menemui beberapa jawapan di atas, dan beberapa jawapan tambahan. Pertama, adalah dengan memohon maaf setelah memberikannya waktu menenangkan diri. Ucapan maaf perlulah ikhlas. Waktu memohon maaf adalah penting, dan bukannya ketika dia dalam keadaan menolak segala cakap anda. Pandai bercakap juga penting, kerana silap bercakap lain padahnya. Berdiam lebih selamat. Kedua, adalah dengan tidak memaksanya menerima penjelasan anda. Berikan penjelasan bila dipinta.<br />
<br />
Dari sekelian yang di atas, saya membuat kesimpulan. Pertama, tiada manusia mempunyai dua hati, seperti maksud firman Allah, "tidaklah Allah menjadikan untuk seseorang itu dua hati di dalam dadanya", dan tiada orang boleh mengumpulkan dua perasaan yang bertentangan dalam satu masa. Mungkin marah dan merajuk boleh berkumpul sama, tetapi tidak boleh terhimpun gembira dan merajuk dalam satu masa. Salah satu perasaan akan menang. Kerana itu tips-tips banyak berkaitan menukarkan mood kepada mood terharu, mood gembira ketawa, dan lain-lain. Kedua, kebanyakan tips adalah sekitar memohon maaf dan merendahkan ego. Kalau anda berego tinggi dan enggan mengaku salah atau enggan mengalah, atau tidak mengetahui apakah kesalahan anda, atau enggan memohon maaf selagi tidak mengetahui silap anda, memujuk adalah sukar.<br />
<br />
Ketiga, sukar membezakan antara merajuk dan menahan marah. Bagi saya, perempuan selalunya merajuk, dan lelaki selalunya menahan marah. Kedua-dunya seperti sama, iaitu menukarkan seseorang itu menjadi berdiam diri dan hanya memaparkan reaksi kurang senang. Tetapi ramai perempuan menggelar saya merajuk padahal saya menahan marah. Merajuk tidak semestinya kerana sakit hati, kadangkala sekadar untuk mendapatkan perhatian. Keempat, dalam apa-apa takrifan pun, semua ini sangat memenatkan. Kalau tidak sabar ia adalah bahaya. Kerana itu, tidak elok selalu merajuk. Belajarlah redha, menerima, sabar, berlapang dada, berasa cukup dan syukur, akur dengan ketentuan ilahi dan sedarlah bahawa ia adalah ujian Tuhan, bahkan itulah ujaran Tuhan dan menyatakan di manakah sebenarnya letak dirimu.<br />
<br />
Baginda s.a.w. tidak pernah merajuk, dan tidak pernah mengambil hati. Tidak pernah melenting apabila hak diri Baginda digugat, dirampas, dinafikan. Baginda hanya marah kerana Allah, dan apabila ia berkaitan dengan hak Allah. Bahkan Baginda boleh ketawa bila menghadapi perkara yang memarahkan, tanda lapangnya hati Baginda, dan matangnya fikiran Baginda. Sollu 'ala n-Nabiy.</div>
Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-40824795118089411592012-09-23T07:11:00.000+08:002012-09-23T07:11:15.363+08:00Jijik<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Filem Innocence of Muslim yang menggambarkan Nabi kita dengan tuduhan jijik dengan sekali imbas saja sudah seperti mengishtiharkan perang. Fakta diseleweng dengan sesuka hati, dimanipulasi, sungguh memarahkan hati yang menontonnya. Hakikat kemuliaan dan kemurahan hati diputar menjadi kekejian dan kehinaan, bahkan menghina Tuhan dan agama Islam. Sebetulnya ia bukan mencemuh Nabi kita sahaja, tetapi Tuhan dan agama. Bantahan saja tidak mencukupi. Penghinaan ini harus dihakimi oleh pihak yang mendakwa merekalah mahkamah dunia. Kalau Usamah bin Laden yang bersembunyi di gurun boleh ditemui, kalau Saddam Hussien yang bersembunyi di bawah tanah boleh dijejaki, pengarah filem ini yang berkeliaran di Amerika sana sudah pasti lebih mudah dicari, bahkan dengan sekian banyak pelakon yang mukanya terang-terangan terpapar. Bukankah mereka mempunyai perisik bertaraf dunia, yang menguasai teknologi dan penyelidik mahir. Keterlaluan ini mesti dihukum.</div>
Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-73309578649857012592012-08-26T15:51:00.000+08:002012-08-26T15:51:05.655+08:00Di Sini Kutemukan :10: Istikhoroh Bukan Tidur Dan Mimpi<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Baru-baru ini, saya menemukan sendiri pendapat Imam Nawawi yang dengan jelas (seperti yang saya fahami) langsung tidak mengatakan bahawa jawapan solat Istikhoroh itu adalah melalui mimpi, sama seperti yang diajarkan oleh guru saya, Syeikh Yusri. Kerana menunggu mimpi sebagai jawapan istikhoroh bukan saja popular bagi orang kita Melayu, tetapi pernah saya sendiri mendengarkannya dari seorang Arab bertanya sendiri kepada guru saya mengenai hal ini. Lalu beliau menjawab antaranya bermaksud, bahawa syariat kita tidak dibentuk melalui mimpi, kerana mimpi bukanlah hujah. Lalu beliau menyarankan kami meneliti semula dalil hadis yang menjadi sandaran kepada perlaksanaan solat istikhoroh ini.<br />
<br />
Saya petik pangkal hadis ini yang menjadi sumber pengeluaran hukum bahawa intipatinya tidak menyatakan jawapan istikhoroh adalah menunggu mimpi, sebaliknya sesuatu yang lain. "Apabila seseorang daripada kalian hampir-hampir mahu melakukan sesuatu, maka solatlah dua rakaat...."<br />
<br />
Ia membawa maksud bahawa solat istikhoroh itu dilakukan betul-betul sebelum kita hampir-hampir hendak melakukan sesuatu. Ia membawa pelbagai maksud. Pertama, ia cuma sekali solat sebelum perkara itu dilakukan. Kedua, solat dilakukan apabila kita sudah tekad untuk melakukan sesuatu. Ketiga, antara solat dengan melakukan perkara itu tidak ada tidur atau lain-lain hal.<br />
<br />
Kemudian, saya terjumpa baru-baru ini (padahal ia memang sudah ada lama, cuma malas mencari) dalam kitab al-Majmuk karangan Imam Nawawi, menyatakan dalam fasal pada menyatakan masalah-masalah berkaitan dengan bab solat Tatauwu' (solat sunat) antaranya menyebut, " dan disunatkan baginya untuk membaca pada rakaat pertama selepas Fatihah surah al-Kaafirun dan di rakaat kedua surah al-Ikhlas, kemudian bangkit selepas selesai istikhoroh melaksanakan perkara yang dirasakan lapang dadanya untuk melakukan.<br />
<br />
Ia memberi faham bahawa, tiada tidur dan mimpi dalam perbahasan istikhoroh ini. Begitulah yang saya fahami dari guru dan penerangan Imam Nawawi ini. Wabillahittaufiq.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-16730452137952532862012-08-23T15:20:00.000+08:002012-08-26T15:21:36.285+08:00Di Sini Kutemukan : 9 : Antara Dia Dengan Baginda, Di Mana Kita<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
"Dia" dalam bahasa Melayu kita diwakili oleh sekelian banyak kalimah. Adalah pelik sekiranya kita tidak menyedari hakikat pertama ini. Sekurang-kurangnya kita pernah mendengar lafaz-lafaz lain yang seangkatan dengannya seperti " ia, beliau, baginda, nya," dan lain-lain. Dan tentulah setiap satu kalimah tersebut mewakilkan sedikit perbezaan maksud dan penggunaan bagi setiap satu, tetapi masih mengisyaratkan kepada kata ganti diri ketiga ini. Itu adalah hakikat kedua yang kita perlu jelas.<br />
<br />
Sekiranya kita bercerita mengenai seorang wakil rakyat dan di dalam majlis-majlis rasmi, kita tidak akan menggelar wakil rakyat itu dengan lafaz "dia", sebaliknya kita menggunakan kata ganti diri "beliau". "Kenapa" adalah soalan yang pelik untuk ditanyakan, kerana itulah tanda hormat dan sopan terhadap orang yang mempunyai pangkat dan kedudukan. Begitu juga sekiranya kita berkisah tentang seorang raja, kita tidak memanggilnya dengan lafaz "dia", sebaliknya kita beradab dan berjaga-jaga dalam pertuturan dengan memanggilnya dengan panggilan "tuanku" atau "raja" dan sebagainya.<br />
<br />
Tetapi yang masih menjadi kepelikan bagi saya, apabila kita masih tidak berasa janggal mendengar Nabi dipanggil dengan lafaz "dia" atau "nya" di dalam khutbah solat Jumaat, tatkala surah al-Ahzab ayat 56 dibacakan maknanya seperti ini " sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi, wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah ke atasnya, dan ucapkanlah salam dengan penghormatan yang sepenuhnya."<br />
<br />
Ayat "berselawatlah ke atasnya" patut diganti dengan "berselawatlah ke atas Baginda" atau "berselawatlah ke atas Junjungan" atau lafaz-lafaz lain yang setara dengannya, dengan menunjukkan penghormatan terhadap sebaik-baik makhluk ini. Adalah janggal sekiranya kita mempertahankan penggunaan "nya" yang tidak menampilkan penghormatan selayaknya, tetapi adalah difahami sekiranya ia terlepas pandang, tetapi masih ada sedikit kurang wajar. Saya mengharapkan kawan-kawan saya di Jabatan Agama dapat melakukan sesuatu dalam hal ini, kerana kedudukan Baginda bukan tokoh picisan, tetapi satu teras dalam dua kalimah syahadah kita.<br />
<br />
Dan satu hal lagi, berkenaan sekalipun bilal telah berjaya mendiamkan makmum bahawa bercakap ketika khutbah adalah menghilangkan pahala jumaat, tetapi saya fikir, masih cacat Jumaat itu apabila makmum terus menerus berdiam tanpa mengucapkan selawat apabila nama Baginda disebut. Kenapa Jabatan Agama masih enggan menyebarkan tambahan maklumat kepada para jemaah, bahawa selawat itu terkecuali dari bercakap, sebagaimana ucapan tashmit a-thish, iaitu doa kepada yang bersin, tatkala khutbah berlangsung adalah boleh, doa selepas wuduk ketika khutbah adalah boleh, dan sebagaimana seorang sahabat menjawab pertanyaan Nabi tentang kenapa dia tidak solat sebelum duduk tatkala khutbah lalu disuruh solat dua rakaat, bahawa menjawab soalan itu adalah boleh, kerana kita diperintahkan untuk menyahut seruan Allah dan seruan Rasulnya, walaupun ketika solat, apatah lagi ketika di luar solat di dalam khutbah.<br />
<br />
Kerana kita berfahaman Imam Syafi-i dalam feqh yang menyatakan bahawa doa di dalam solat dalam bahasa Arab adalah boleh dan tidak membatalkan solat, sekalipun doa itu bukan dari doa-doa yang wujud di dalam ayat al-Quran. Bahawa pengecualian bercakap itu ada penjelasannya, dan berselawat ketika khutbah adalah sunat, bukan haram atau makruh atau membatalkan pahala jumaat. Saya betul mengharapkan rakan-rakan saya di dalam Jabatan Agama melakukan sesuatu, seperti mana yang dilakukan oleh ulamak-ulamak al-Azhar yang bangkit apabila ketokohan Nabi dipandang enteng oleh para juhalak.<br />
<br />
Oh ya. Kenapa Tuhan masih digelar dengan ucapan Nya, Dia, dan juga Engkau, tetapi itu tidak menghilangkan rasa takzim kita pada Tuhan? Saya fikir jawapannya ada pada dua hujah. Pertamanya, melalui format tulisan yang membesarkan huruf hanya pada lafaz ini, sekaligus menampakkan perbezaan di antara "nya" dengan "-Nya", antara "engkau" dengan "Engkau". Kedua, ada pada sebab yang sama disyaratkan mukjizat pada mereka yang mengaku Nabi untuk membuktikan dia adalah Nabi yang benar, tetapi tidak disyaratkan apa-apa pada mereka yang mengaku Tuhan.<br />
<br />
Ini jelas apabila Nabi itu adalah manusia, dan pembuktian manusia itu sebagai Nabi melalui mukjizat, dan dengan mampu melakukan mukjizat adalah bukti kebenaran bahawa mereka adalah Nabi. Adapun mereka yang mengaku Tuhan adalah dusta, tidak kira walau bagaimana sekalipun dia mampu mendatangkan mukjizat sebesar mana sekalipun. Begitu juga dajjal di pengakhiran alam dunia ini nanti yang mengaku Tuhan, mampu menghidupkan yang mati, mampu membelah orang kepada dua tetapi tidak mati, mampu membuat segala keajaiban dengan mata tetapi, tidak kira walau bagaimana pelik dan mustahilnya kemampuan dan keajaiban itu, dakwaan sebagai Tuhan adalah dusta, kerana Tuhan itu bukanlah manusia, bukan makhluk, dan bukan bersifat dengan sifat makhluk.<br />
<br />
Kerana itu, pemisah antara Tuhan dengan makhluk sangat jelas, sehingga ucapan "engkau" pada makhluk, adalah berbeza dengan ucapan "Engkau" pada Tuhan. Ucapan "dia" pada makhluk, adalah berbeza dengan ucapan "Dia" pada Tuhan. Wabillahittaufiq wassadad.</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-41825884775527969212012-08-18T05:50:00.000+08:002012-08-18T05:50:54.648+08:00Di Sini Kutemukan 8: Bukan Sampingan, Bukan Idofiyyan<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Sebetulnya, bila kita faham akan hakikat pemahaman setiap individu adalah berlainan tahap, kita akan faham mengapa mereka berselisih. Kerana sesetengah mereka sudah sampai ke level berikutnya, dan sebahagian mereka masih berada di tahap sebelum ini. Dan sebenar, itu bukanlah sumber kita mengangkat dada, kerana Dialah yang membawa kita, menempatkan kita di pelbagai level, kerana agihan-Nya pada setiap orang berbeza. Lihat saja pembahagian harta, kebijaksanaan, hikmah dan lain-lain.<br />
<br />
Baru-baru ini seorang kawan mengadu. Mengenai adakah selawat itu amalan sampingan atau amalan utama dalam kehidupan kita. Dia tidak selesa apabila sesetengah individu menganggap ia adalah sampingan. Lantas aduan ini mengingatkan saya kepada kata-kata beberapa alim ulamak seperti Syeikh 'Ali Jum-'ah, Syeikh Yusri, dan saya kira ia juga terdapat dengan banyaknya di kitab-kitab berkenaan bahawa istirgfar itu adalah takholliy (penyucian), dan selawat itu adalah tahalli (penghias, penyeri), dan tahlil itu adalah tajalli.<br />
<br />
Seperti mana solat tidak sah di sisi kita pengikut Imam Syafi-i sekiranya selawat tidak dibaca ketika tahiyyat, sehingga terdapat sahabat yang bertanya, bahawa mereka tahu bagaimana memberi salam, tetapi bagaimanakah ucapan selawat itu? Baginda s.a.w lantas mengajar. Sebagaimana kita memahami bahawa selawat itu adalah kemuncak doa, apabila selawat itu datangnya bukan sahaja dari kita sebagai manusia, tetapi datang juga Allah dan Malaikat. Sesungguhnya Allah dan Malaikat berselawat ke atas Nabi, wahai orang yang beriman, berselawatlah kamu kepada Baginda.<br />
<br />
Seperti mana setiap amalan yang utama itu mempunyai waktu afdol, selawat juga mempunyai waktu yang afdol, dan waktu terpilih untuk selawat adalah pada sebaik-baik hari dalam seminggu, iaitu hari jumaat. Bahawa doa itu adalah teras ibadah, dan dalam hadis lain pula menyebut, doa itu sendiri adalah ibadah, dan sebaik-baik doa adalah selawat, kita akan faham kedudukan selawat. Bahawa seorang sahabat pernah bertanyakan berapa banyakkah dia harus mendoakan (selawat) untuk Nabi, seperempat dll, apabila Nabi menjawab, sekiranya engkau tambah maka itu adalah lebih baik, pecahan itu semakin besar dan Nabi menjawab sekiranya engkau tambah maka ia lebih baik. Akhirnya sahabat mengatakan, aku akan jadikan seluruh selawatku untuk Engkau ya Rasulullah! Nabi membalas, sekiranya begitu, maka wajiblah syafaat Nabi untuknya.<br />
<br />
Selawat bukan ucapan biasa, sebaliknya doa, itu hakikat pertama yang kita perlu faham. Dan untuk memahami bahawa ia bukan doa biasa adalah kerana kita memohon kepada Tuhan supaya berselawat ke atas Nabi, iaitu mencurahkan rahmat-Nya kepada Baginda. Cuba kira sahaja, berapa banyakkah selawat untuk Nabi dalam sehari, sekiranya untuk solat fardu sahaja bagi seorang muslim sudah lima, apatah lagi kalau campur semuanya? Itu saja sudah cukup untuk menunjukkan kedudukan selawat.<br />
<br />
Tetapi ya, keutamaan kalamullah berbanding kalam manusia adalah seperti keutamaan Allah berbanding sekelian makhluk. Yang terutama tentulah al-Quran, tetapi tiada orang yang memahami hakikat kedudukan selawat yang akan mengingkari bahawa selawat adalah amalan teras dan bukan sampingan. Sebagaimana kedudukan Nabi adalah semulia-mulia makhluk, begitu juga kedudukan selawat.<br />
<br />
Mungkin juga kita terlalu menyempitkan takrifan doa. Doa sebetulnya meluas, sehingga pujian juga dianggap doa, sepertimana yang saya dengari sendiri dari Syeikh Yusri, menerangkan apabila seeorang memanggil, memuji dengan contoh wahai orang kaya, ucapan pujian itu mengandungi permintaan secara halusnya, kalau diteliti akan memahamkan kita bahawa orang itu sedang berkata "berilah saya sesuatu". Bila kita memuji Tuhan dengan kata-kata "wahai yang Maha Pengampun", ucapan itu mengandungi ucapan yang tersembunyi iaitu "ampunilah saya". Begitulah yang berlaku secara tersiratnya dalam pujian-pujian, termasuk juga pujian kepada Nabi.<br />
<br />
Sungguh, sesiapa sahaja saya kira akan akur dan menerima apabila mereka faham hakikat ini. Sungguh, kerana Nabi adalah satu daripada dua teras syahadah, sehingga kita memanggilnya dua kalimah syahadah, begitulah besarnya kedudukan selawat, sekiranya kita memahaminya. Sesekali, apakah kita tidak pernah memikirkannya?</div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-68066199533453658472012-07-23T12:53:00.000+08:002012-07-23T12:53:57.620+08:00Di Sini Kutemukan 7: Rahmah, Mahabbah Dan Mawaddah<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Sejak akhir-akhir ini saya selalu berfikir untuk menjadi seorang suami yang baik, seorang bapa yang baik. Yalah, setelah berkahwin nanti. Tetapi selalu juga bermain di fikiran saya persoalan ini, kerana saya sedar, saya bukanlah seorang anak yang baik, bukan seorang anggota masyarakat yang baik, bukan seorang guru yang baik, bukan seorang murid yang baik. Bukan membuka keaiban diri, tetapi sebagai muhasabah dan peringatan.<br />
<br />
Sungguh saya tidak ingin memperlakukan orang lain dengan buruk. Teringin hati menjadi bersih dan luka menjadi sembuh, bahkan lebih lagi hingga mampu menyayangi semua orang. Kerana kunci kepada banyak perkara adalah sifat belas kasihan yang umum untuk semua manusia dan makhluk, dan sifat sayang yang khusus kepada yang muslim. Kalau diperincikan, ada satu lagi, iaitu sifat wudd, iaitu cinta tak berbelah bagi kepada orang-orang terdekat, sahabat handai, yang mana cinta itu bukan saja tumpah pada orang tersebut, bahkan melimpah juga mengenai semua sahabat handainya.<br />
<br />
Ilmu saja tidak cukup. Itu yang saya rasa sejak dulu. Hendak mempraktikkan sifat belas kasihan saja sudah begitu berat. Bila teringat yang Rasul itu seorang yang sangat belas kasihan, sehingga digelar arrohim, terus jadi malu sendiri bila begitu garang memarahi anak murid. Bila teringat bahawa saya juga pernah nakal cabut kelas, cikgu saya tahu tetapi tidak sepatah marah dia hamburkan kerana faham, tetapi bila saya dibalas Tuhan anak murid cabut kelas, marah terus menjadi gunung berapi (burkan) yang meletus.<br />
<br />
Itu sudah agak lama dulu. Bila teringat satu kelas satu masa dulu yang saya sangat berang kerana telatah muridnya yang meledakkan, tetapi tertampal di dinding depan kelas - we love Rasulullah - oh! Patutkah aku bersikap begini berang pada mereka yang menampal tulisan ini, yang mereka tatap hari-hari. Sejak itu mula terfikir, ilmu tidak membawa kita jauh, kalau perangai kita sangat cetek, akhlak kita sangat pipih. Siapakah yang akan mendengar cakap orang yang dia tidak ingin pandang?<br />
<br />
Betul. Niat untuk memperbaiki diri itu banyak kali muncul. Dugaan dan cabaran juga sangat banyak. Mudah untuk dirumuskan bahawa banyak kali gagal, dan yang berjaya itu entah iya, entah tidak. Tetapi saya memahami sesuatu. Sifat belas kasihan adalah kunci pertama. Semoga Tuhan bukakan hati saya dan kita semua untuk menyerapnya, juga kunci-kunci yang seterusnya.</div>Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-11857054674957180842012-05-08T08:00:00.000+08:002012-05-09T08:10:10.581+08:00Di Sini Kutemukan 6: Meluaskannya Kepada Semua<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Saya masih teringat di saat-saat hujung saya berada di Mesir, di tempoh-tempoh kami pelajar-pelajar yang bakal pulang berbincang dan berkongsi mengenai apa yang akan kami lakukan setelah pulang. Walaupun kesimpulan umumnya adalah sama, untuk mengongsikan apa yang telah ditimba, tetapi kami juga tiba kepada kesimpulan-kesimpulan lain, pecahan daripada kesimpulan umum pertama tadi.<br />
<br />
Walaupun kesedihan dan penuh dengan rasa berat hati dan hati berat untuk menerima hakikat waktu untuk pulang sudah tiba, apatah lagi membayangkan kemungkinan tidak dapat lagi ke Mesir dalam tempoh masa terdekat, tetapi akur juga bahawa hendak atau tidak, lambat atau cepat, saya akan pulang juga ke tanahair. Kerana erti menimba adalah untuk menyampaikan.<br />
<br />
Ia tidak semestinya dipindahkan bulat-bulat, dan dalam gaya (uslub) asal; kata seorang kawan saya. Isi boleh dipindahkan melalui inti kefahaman, dan gaya pengungkapan (uslub) boleh diolah semula menjadi sesuatu yang serasi dengan jiwa kita orang Melayu. Saya membidas, tetapi sekiranya itu adalah caranya, maka kita akan membuat sesuatu yang baru, dan ia akan menjadi sesuatu yang skunder dan bukan primer lagi. Ia akan menjadi sebuah intipati yang dipetik dari sumber pertama, dan disampai semula, dan tidak boleh dinisbah lagi kepada penyampai asal.<br />
<br />
Saya fikir, isi perlu disampaikan bulat-bulat, dalam gaya bahasa asal, cuma diciptakan suatu teknik dan kaedah supaya membantu orang memahami isi penyampaian. Bilang kawan saya, kalau begitu, ia akan menjadi sukar difahami dan tidak dapat menarik minat orang kepadanya. Bahkan, akan menghilangkan faedah yang dikejar, iaitu menyampaikan isi dan hasil. Walau berat, tetapi saya juga akur bahawa apa yang dituturkan itu benar, dan mungkin cara saya hanya sesuai kepada pelajar dalam bidangnya sahaja, dan tidak melebar kepada orang awam.<br />
<br />
Di Malaysia, segala-galanya adalah berbeza. Suasana, keperluan, tuntutan, dorongan. Hampir-hampir saja menghayutkan sesiapa saja. Tujuan mudah berpindah dan berpinda, dan melarikan orang jauh dari sasaran asal mereka. Realiti Malaysia memang mengajarkan itu kepada saya. Tetapi saya menyedari kemudiannya, apabila ditemukan dengan tiga orang kawan yang lain, yang bersama-sama saya menubuhkan Al-Husna, bahawa kesesuaian isi perlu dibahagi semula, dinilai dan ditahapkan, supaya kita menyampaikan yang sesuai dengan tahapnya.<br />
<br />
Kerana itu, saya banyak memikirkan teori tersebut untuk diaplikasikan kepada banyak perkara, melalui banyak percubaan, menilai hasil dan melihatkan kesan. Semua itu, setelah melalui pelbagai perkara lain sampingan yang perlu dipersiapkan. Tetapi betul, setelah boleh membahagikan kesesuaian isi, kemampuan teknik penyampaian perlu juga difikirkan. Kerana saya ingin meluaskan pendidikan Bahasa Arab itu kepada semua.</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-39607486281789602802012-03-08T08:51:00.000+08:002012-03-10T08:59:58.986+08:00Di Sini Kutemukan 5: Ahbaar Dan Rabbaniy<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Bismillah. Lama sungguh rasanya saya tidak menulis di sini. Mungkin sebab internet tidak ada di hujung jari sejak saya pulang dahulu. Apabila mula bekerja, sempat pakai untuk tiga bulan kemudian seperti rasa membazirkan duit, jadi saya tutup. Sudah setahun tiga bulan rasanya berada di Malaysia, tetapi terasa seperti sudah lima enam tahun. Semangat dan usaha yang bila melonjak naik, saya jadi lupa segala yang lain kerana terlalu fokus dengan apa yang saya lakukan, dan apabila semangat menurun dan tumpuan terganggu, saya akan berehat dan menenangkan diri. Begitulah yang berlaku berulang-ulang kali. Tulisan kebanyakannya adalah tulis curi-curi dan tidak lancar.<br />
<br />
Sejak bekerja menjadi guru, banyak juga yang saya fikirkan. Daripada plan mengajar, menurunkan level pengajaran sesuai dengan tahap murid, memudahkan pengajaran, perancangan berfokuskan peperiksaan, dan bermacam-macam perkara berkaitan isi pelajaran, sehinggalah saya berpindah ke sekolah baru, sekolah menengah arab. Tetapi bukan itu saja. Setelah sampai di sini, saya terfikirkan juga mengenai sikap dan perangai yang harus saya pakai dan terap, termasuk inti pendidikan berteraskan ketuhanan atau rabbani hingga mengingatkan saya pada Syeikh Yusri, oh, rasa seperti sudah 10 tahun lamanya saya meninggalkan sana.<br />
<br />
Sungguh, baik dalam lapangan ajar mengajar dan membentukkan keilmuan, atau lebih mesra disebut sebagai melahirkan ahbaar (cendikiawan) mahupun dalam lapangan pembentukan sikap dan syahsiah, atau lebih senang disebut sebagai menjadi rabbaniyiin, saya fikir, saya tidak lulus kedua-duanya. Tidak dalam teori, dan tidak dalam praktikal. Tiada rasanya yang boleh saya banggakan setakat ini. Saya masih lagi terperangkap dalam banyak jaring, dan tercari-cari jalan melepaskan diri.<br />
<br />
Sungguh, bila terkenangkan kalam ustaz saya, Ustaz Fuad, sungguh jauh ketinggalan rupanya saya dalam apa-apa juga benda. Terasa saya memang tidak memahami psikologi pelajar, terutamanya pelajar menengah rendah yang jiwanya masih mahu bermain, bahkan tidak memahami keutamaan pengajaran, apatah lagi teknik. Kalaulah saya diujiankan, entah apa keputusan saya sebagai seorang guru. Namun, saya mula memahami sedikit demi sedikit perkara yang saya langsung tiada maklumat mengenainya. Bahawa psikologi pelajar perlu difahami, mungkin ada atau kebanyakannya tidak membawa hatinya ke sekolah. Hatinya mungkin tercicir di luar pagar ketika jasadnya didaftarkan masuk sebagai pelajar. Atau jiwanya yang masih muda mentah remaja yang masih mahu bermain dan keanak-anakan.<br />
<br />
Saya belajar bahawa antara ahbaar dan rabbanii, walaupun kedua-duanya penting, tetapi saya terlalu berfokus pada yang pertama sehingga terabai yang kedua. Saya lupa pesan guru saya mengenai hal ini, dan banyak hal lain. Oh, kalaulah diujiankan sebagai seorang murid pun mungkin saya tidak lulus juga. Hingga kini, barulah saya nampak kelebihan orang-orang tertentu di sekeliling saya. Banyak rupanya Tuhan mengirimkan contoh untuk diteladani, atau dijadikan sumber rujukan pertanyaan. Banyak rupanya Tuhan mengirimkan orang berpengalaman dan berpandangan jauh di sekitar. Cuma, bila agaknya saya akan boleh menyerap semua kelebihan itu.<br />
<br />
Saya selalu memikirkan bahawa kunci kepada semua ini adalah perasaan belas kasihan, atau disebut sebagai rahmah. Kerana bagi saya, itulah kunci pertama kepada pergaulan sesama manusia. Tetapi, teori sangat mudah berbanding praktikal yang banyak kali menggelincirkan hingga termasuk ke lorong lain. Emosi selalu saja tidak dikawal baik, atau tidak diselia kemas sehingga mengganggu perlaksanaan, atau tidak dibalut kemas sehingga kelihatan pada riak dan wajah. Terutama sifat pemarah saya. Hingga kadang-kadang, saya terasa bahawa kepada sayalah ditujukan sabda Nabi yang bermaksud " Janganlah kau marah".<br />
<br />
Syukur pada Tuhan yang membukakan jalan, menerangkan laluan, mengirimkan cahaya, dan meletakkan petunjuk arah. Masih banyak pintu belum saya buka, dan masih tercari-cari jalan penyelesaian masalah yang saya hadapi.</div>Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8123975.post-345938037257877632012-02-22T02:09:00.001+08:002012-02-22T02:17:11.814+08:00Di Sini Kutemukan 4: Pembukaan Al-Husna Kluang<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Alhamdulillah. Al-Husna Arabic Center (Markaz al-Husna al-Arabiy) sudah dibuka di Kluang. Sedikit mengujakan kerana sudah beribu pejabat, tetapi akan menggerunkan juga kerana berdepan dengan suasana baru. Dengan latar belakang yang saya sendiri tidak pasti. Selama ini, saya yang jahil semua benda ini banyak bergantung kekuatan pada Pengarah-Pengarah Al-Husna yang lain. Sebetulnya saya kagum dan rasa bertuah mempunyai teman-teman berbakat yang boleh saya tumpang berpayung. Dan tanpa mereka, saya tidak tahu apa yang harus saya lakukan.<br />
<br />
20 Februari sepatutnya merupakan pembukaan kelas malam pertama, tetapi saya fikir untuk memulakan pada 26 Februari ini. Saya berdoa, agar Tuhan mengirimkan perkenan dan bantuan, kemudahan untuk semua yang dirancangkan. Juga mengampunkan dosa-dosa saya, dan agar tidak menukarkannya kepada ujian dan dugaan yang melemahkan. <br />
<br />
Rasa terima kasih yang tak terhingga juga pada Ustaz Zaidi Mahmud yang sanggup bersusah payah bersama saya merancangkan sesuatu untuk Al-Husna Kluang. Saya amat berharap sempat menyiapkan sesuatu dalam tempoh berbaki ini. Fallahu l-musta-'aan.</div>Unknownnoreply@blogger.com0