Thursday, June 19, 2008

Set-Up Windows Menggunakan USB

Sebenarnya, beberapa ketika lepas, seorang datang bertamukan masalahnya kepada saya. CD-ROM laptopnya tidak berfungsi. Bila diperiksa hatta di kedai mengkhabarkan 2 kesimpulan yang sama; dah rosak, dan perlu diganti baru. Saya pun kurang mahir bahagian hardware dan tidak mampu menyelesaikan masalah ini.

Jadi, saya tiba dengan beberapa jalan keluar. Satu; beli CD-ROM baru, buka yang lama, ganti yang baru. Dua; beli External CD-ROM, boleh pasang di USB. Tiga; beli kabel yang membolehkan CD-ROM (IDE) saya dipasang ke USB dia; iaitu berbentuk IDE di satu hujung, dan berbentuk USB di satu hujung yang lain. Ini, idea seorang kawan, tapi saya belum mengusahakannya lagi.

Masalah ini berlaku kerana dia mahu komputer itu di-set-up semula. Dan apabila CD-ROM-nya tidak berfungsi, dan tidak memilih untuk membeli yang baru, maka saya asyik berfikirkan jalan penyelesaiannya. Saya menemukan pilihan-pilihan di atas sebagai penyelesaian utama, dan pilihan-pilihan di bawah sebagai penyelesaian tambahan. Empat; set-up window menggunakan USB. Lima; setup window menggunakan network.

Saya cuba mencari beberapa klu dan hint dalam hal ini. Saya memilih untuk men-set-up window melalui USB. Saya mencuba berkali-kali dan gagal. Mungkin kerana kefahaman saya lemah. Dan tadi, setelah kali ke berapa, dan cara yang ke berapa, ia berjaya. Dan saya rasa puas. Alhamdulillah.

No comments: