Thursday, December 29, 2005

Catatan Di Celah-Celah Peperiksaan (4)

Catatan di celah-celah peperiksaan (4)

Membuang Fikrah Muqarrar Dari Minda Siswa dan Siswi Kita

Sependek yang mungkin, sepadat yang perlu, sefaham yang patut.

Perlu dijelaskan terlebih dahulu maksud muqarrar. Muqarrar (dalam bahasa 'kita-kita', supaya lebih mudah dan jelas selari dengan maksud saya) adalah tahdid atau penetapan sukatan tertentu. Muqarrar yang bererti – ada tajuk dalam kitab yang boleh diabaikan (dengan nasihat atau kata-kata doktor) sekaligus membawa makna – kemungkinan besar ia tidak disoal di dalam kertas soalan peperiksaan.

(Ya lah. Pasal peperiksaan lah. Kan kita tengah bincang pasal periksa)

Saya mahu mencadangkan anda supaya membuang fikrah ini daripada minda dengan beberapa sebab.

Satu – ilmu yang ada dalam kitab (kuliah maksud saya) masih sangat sedikit daripada hakikat ilmu yang perlu kita kuasai. Apa akan jadi kalau ada lagi muqarrar (sekaligus men'sedikit'kan apa yang memang sedikit)

Dua – keterburuan kita menganggap sebahagian ilmu itu penting, dan sebahagian lagi 'kurang penting' (?)

Tiga – melatih sikap belajar apa jua, dan kerana ilmu, bukan kerana 'berjaya' atau 'periksa'.

Empat – mencari jambatan penghubung antara satu ilmu (yang dikatakan sebagai muqarrar) dengan satu ilmu yang lain (yang dikatakan tidak muqarrar). Setiap ilmu ada kait dan saling tindaknya.

Lima – musim periksa memberi semangat dan kekuatan yang tinggi untuk membaca. (Anda ingat kalau 'yang tak muqarrar' itu ditangguh lepas periksa baru nak baca, anda ingat anda 'pasti' boleh baca? Silap-silap, sampai bila-bila pun tak baca.)

Bahaya yang mungkin berlaku sekiranya fikrah ini anda ikuti.

Satu – anda barangkali tidak menguasai dengan lumat tajuk-tajuk tertentu (yang disebut-sebut sebagai muqarrar) semata-mata kerana anda membaca juga tajuk-tajuk lain (yang dikatakan tidak masuk muqarrar.)

Dua – anda barangkali tidak sempat menghafaz (kerana yang muqarrar sahaja sudah banyak, akan berganda menjadi 'sangat banyak' sekiranya anda mahu menghafaz yang tidak muqarrar)

Tiga – dan barangkali, sekiranya anda tidak sempat menghafaz, jadi bagaimana anda mahu menjawab? Tulis apa yang ingat?

Empat – anda barangkali akan membazirkan (atau lebih tepat – menggunakan) lebih banyak masa mengulangkaji tajuk yang terang-terang dikatakan tidak muqarrar, sekaligus mengurangkan tumpuan pada tajuk-tajuk yang dilaung-laung sebagai muqarrar.

Lima – dan barangkali (kerana kitab juga keluar lambat, masa juga sangat singkat) anda berisiko menempuh bahaya yang lebih besar, besar sehingga saya juga tak berani untuk sebutkan di sini. (tidak cemerlang atau tidak berapa berjaya)

Tetapi, saya mahu sebutkan satu sahaja faedah (daripada banyak-banyak faedah) iaitu, melatih rasa ikhlas menuntut ilmu kerana Tuhan.

al_jantanie
manhumi_ilm

Malhuzat 1: Sekalipun saya membuang fikrah muqarrar ini daripada kepala saya, masih ada perkara-perkara lain yang patut saya betulkan juga.

Malhuzat 2: Buanglah sikap mengejar kecemerlangan yang bersikap 'pura-pura'. Sekalipun, itulah kecemerlangan yang dilaung-laungkan oleh semua (dunia).

No comments: