Tuesday, June 14, 2005

Apa Sebenarnya Klimaks Dalam Cerpen?

Tajuk : Apa sebenarnya klimaks dalam cerpen?

Izinkan saya memberikan satu pandangan songsang berkenaan tajuk ini. Bagi saya, cerpen sebenarnya tidak mempunyai klimaks!

Sekiranya anda mahu berhujah dengan saya, pastikan anda membaca dahulu tulisan ini, atau mungkin lebih mudah lagi, anggap sahaja ia satu tulisan yang perlu dibakulsampahkan sahaja.
Mengapa saya kata begitu?

Cerpen adalah satu penulisan yang terdiri secara asasnya daripada tiga komponen sahaja. Atau lebih mudah kalau saya katakan; tulis permulaan cerita, tambah rangsangan sepanjang cerita, kemudian tamatkan sahaja. Memahami bahawa, kita sebenarnya terlalu menyusahkan diri dengan mencipta istilah itu dan ini, seterusnya menyusahkan orang lain pula untuk menulis cerpen.

Klimaks, atau kemuncak, juga kalau kita kumpulkan ia bersama konflik, permasalahan, persoalan; sebenarnya semua itu merujuk kepada satu perkara sahaja. Iaitu ia adalah rangsangan dalam cerita. Jadi, apa yang perlu dilakukan oleh cerpenis atau mereka yang bercita sebegitu hanya perlu memikirkan tiga perkara sepanjang penulisan mereka – Mulakan cerita, tambah seberapa banyak rangsangan dalam cerita, kemudian pilihlah mana-mana peleraian alias penamat yang bersesuaian.

Kedudukan klimaks dalam cerpen seperti yang saya huraikan adalah menyamai rangsangan terkuat dalam cerita. Fikirkan apa sahaja yang boleh merangsang cerita, dan apabila rangsangan itu sangat kuat, ia telahpun secara semulajadi menjadi klimaks seperti dalam cerpen-cerpen biasa. Mengapa perlu berpening-pening?

Saya membuka tingkap. Di hadapan sana, di depan mata, bom-bom gugur bagaikan hujan. Hitam menyemut dan sejurus kemudian, letupan pertama mengegarkan suasana. Saya berpaling dalam panik campur cemas tolak tenang ke tepi sahaja; Ibu apa yang telah berlaku?
Apa pandangan anda? Kalau benar saya silap, ia cuma pandangan dari seorang yang tiada asas pembelajaran sastera.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: