Wednesday, October 26, 2016

Di Sini Bermulanya : 10 : DSK-LAM

Semalam, adalah kali kedua saya membuat pembentangan mengenai Dokumen Standard Kurikulum, bagi madah Lughah Arabiah Muasirah (LAM) di Pusat Latihan Guru Dalam Perkhidmatan, (PLGDP) Bandar Tenggara. Kali pertama adalah pada lebih kurang dua minggu sudah di KEMAS Tangkak. Pembentangan memang menggemuruhkan, menggigilkan. Walaupun nada itu bercampur yakin, namun degup itu tetap wujud di dalam hati.

Tanggungjawab inilah yang merisaukan. Di pundak inilah dipikulkan. Ke arah diri inilah akan ditudingkan. Jika berjaya maka segala puji. Jika gagal, apakah tiada rasa salah dalam diri? Namun, tanggungjawab yang dituntut tetap saya sampaikan seperti mana seharusnya. Namun saya tetap berdoa, agar Dia mengirimkan lorongan yang menyampaikan maksud, menunaikan cita, dan menjayakan kata.

Kembali. Memahami DSK sebenarnya memahami kehendak kementerian berkenaan pendidikan. Di dalamnya terkandung hasrat yang padat, dan di celah-celah setiap perkataan mengilhamkan faham tindakan tuntutan yang perlu dilangsaikan. Namun, setiap orang mentafsirkan tindakan mengikut kefahaman. Saya juga menggunakan ilmu bantu konsep pendidikan untuk mentafsirkannya. Bahkan, saya memahami berdasarkan realiti pelajar saya yang perlu bermula dari aras pertama.

Penutup, semoga usaha kita ini dan lainnya berjaya. Amin

No comments: