Tuesday, April 26, 2016

Di Sini Bermulanya : 9 : Mengumpul Hujah Agar Tidak Disangka Pesong

Baru-baru ini, hangat didebatkan dalam grup lama rakan-rakan saya, mengenai isu wahhabi. Juga mengenai penceramah DZN yang menjadi perdebatan. Walaupun hati rasa marah dan sedih, kebenaran tetap saya sampaikan dengan bahasa yang selembut mungkin, kerana di zaman fitnah ini, kesalahan dilemparkan kepada yang emosional, kepada yang meradang, kepada yang berbahasa kasar, kepada yang berakhlak tidak baik. Kerana jauhari sudah kurang kerana ilmu yang cetek.

Antara isi kesimpulan yang saya nyatakan, untuk dijadikan kenangan, adalah kata-kata ulama, yang mendasari akal yang waras. Antaranya, kata-kata Imam Ahmad bin Hanbal yang maksudnya: sesungguhnya hadis dhaif lebih aku sukai berbanding qias. Untuk mengingatkan terlalu banyak perkara agama ini tiada hadis sahih untuk menilainya. Benarkah tindakan kita apabila kita mencampakkan hadis dhaif dengan dakwaan ingin mengambil yang sahih sahaja? Lalu bagaimana dengan hal-hal yang tiada langsung hadis sahih untuk menjadi hukum?

Antara yang memarahkan adalah apabila dituduh bahawa amalan kita ahli sunnah berasal daripada syiah, semata-mata kerana dakwaan sesetengah orang yang mengaku syiah. Kalau saya mendakwa bahawa datuk saya adalah orang yang pertama sekali menaiki gunung everest, lalu diikuti oleh semua orang di dunia, adakah dakwaan saya terus sabit dengan begitu sahaja?

Apa yang sangat menyedihkan, apabila kita tiada asas, lalu masuk dalam perbincangan ulama. Tidak sedarkah kita bahawa kita telah menjerumuskan diri ke kawasan yang berbahaya tanpa dinding kepada diri dengan asas yang kukuh. Kalau bahasa Arab pun tidak mahir, mahu mengakukah kita ahli dalam bidang ini? Lalu dengan hujah apakah akan kita berbekalkan kalau bukan hanya mengikut-ikut kata-kata orang? Adakah mengikut-ikut itu dinamakan berhujah atau dinamakan berilmu kalau kita tidak mampu menerangkan?

Namun, hikmah yang saya pelajari daripada ini adalah ahli sunnah perlu bersedia dengan hujah, walaupun berhadapan dengan orang awam, agar agama ini nampak benar. Inilah fitnah wahhabi di setiap zaman. Dengan propaganda kononnya mereka sahajalah yang menggunakan al-Quran dan as-Sunnah, mereka sahajalah yang menggunakan hadis sahih, mereka sahajalah yang punya dalil. Dan yang paling tak tahan, merekalah kononnya ahli sunnah. 

No comments: