Friday, September 30, 2005

Srengenge

Srengenge

Saya baru mengkhatamkan 'Srengenge' (Saya tidak tahu dari mana S.N Shahnon Ahmad dapatkan nama ini hingga saya tidak tahu bagaimana mahu menyebutnya, akhirnya saya baca Senggereng)

Biar kita lihat bagaimana generasi baru menilai Srengenge.

Srengenge dicipta dengan kekuatan ilmu bantu berkenaan hutan dan rimbanya, pokok dan tumbuhannya, tanah dan tanihnya, binatang dan haiwannya, bahkan disertakan gambaran dan suasana yang sangat jelas dan mempersona. Barangkali semua jelas dengan kekuatan bahasa S.N ini, penggunaan ayat berulang (tetapi isi yang masih bebeza) menjelaskan kekuatan bahasa paling tidak, memberikan gambaran dengan seratus kalimah. Kalau tidak memiliki kosa kata yang padu apa lagi?

Srengenge dilakarkan juga dengan mempersembahkan ilmu bantu yang sangat kuat mengenai adat orang-orang dulu serta pergaulan mereka, cara hidup mereka, cara berfikir, cara bertindak, cara berinteraksi; apa yang lebih jelas lagi memaparkan corak kehidupan warga kampung. Tetapi, yang mengkagumkan bagi saya, ada cara S.N sendiri berfikir. Atau juga boleh disebut, pengetahuan yang beliau miliki.

Daripada meracik tekukur, menepuk pelanduk, menggetah puling, menjebak landak, hinggalah kepada teknik-teknik khas yang diperlukan semasa semua kemahiran itu dilaksana. Tidak masuk lagi menutuh Srengenge, menebang, membakar, memerun, menajuk…Ah! Anda patut baca kemudian kira berapa banyak yang anda belum tahu.

Tetapi, apabila S.N mula memasukkan falsafah kehidupan, bahawa hidup itu adalah kerja, saya benar-benar kagum. Hidup itu bererti kerja, kata beliau. Walaupun sinopsis cerita ini barangkali pendek( Awang Cik Teh mahu tutuh Srengenge, Imam Hamad bersetuju akhirnya setelah kematian denak, Imam Hamad jatuh sakit, panggil Useng berubat, menjamu, dan akhirnya Imam maninggal dunia), tetapi kejelasan dalam penceritaan bukanlah suatu yang calang-calang. Bahkan menjelaskan 'latar sebenar' suasana dan fe'el (fiil) manusia membuatkan kita akan terfikir sebentar – bahawa Imam Hamad adalah imam ketika di tikar sembahyang, tetapi apabila di hutan meracik tekukur beliau adalah juara tekukur. (menjernihkan kontra dengan kekuatan bahasa) Bahkan terdetik di hati saya, Awang Cik Teh lebih layak lagi jadi Imam. Barangkali kerana tua. Barangkali kerana orang tak suka.

Cerita yang berakhir dengan kematian Imam Hamad sebenarnya bermula dengan keinginan menutuh Srengenge. Dan, antara babak paling panjang adalah proses mengubati Imam Hamad yang dikatakan 'tertegur'. Juga proses berdukun dan 'menjamu'. Tetapi, jangan itu sahaja, pandang juga skop dan pemandangan orang-orang waktu itu bila berhadapan dengan situasi itu, kemudian tekuni masyarakat zaman sekarang. Carilah banding bezanya, dan anda akan lihat bahawa membaca karya-karya lama memang tidak pernah menjadi sia-sia.

al_jantanie
manhumi_ilm

6 comments:

suriani said...

trima kasih..sy mmg tgh cri snpsis nih..:)

MZP said...

sama-sama... gembira dapat membantu.

Unknown said...

Mmg byk perkara yg dpat dipelajari dr cerita srengenge ni..

Unknown said...

srengenge bagiku bermaksud matahari. itu yg arwah mak pak sebut dulu.

Unknown said...

Saya baru pertama kali mengetahui cerita ini di Tv mlm semalam..banyak perkataan baru yang diketahui. Cerita sgt menarik

Unknown said...

Repeat kali kedua tgk kat tv1....loghat kedah tua yg dulu² ke...sbb kalu g SIK/BALING depa ckp loghat siam...pnh jpa tok kwn ckp lbh krng mcm ni...aku senyum. JE sepanjg dia ckp..sbb xpaham langsung...last ank dia jd terjemah...'tok srh p dapur cari plastik buhuh buah rambutan'