Thursday, March 18, 2010

Catatan Hujung Kembara 4 | Timur Dan Barat, Utara Dan Selatan

Baru saja rasanya saya berpesan kepada mereka yang mengikuti penerangan saya di Mansurah sekitar penulisan, antaranya saya menyebutkan tentang peri pentingnya memerhatikan maksud di sebalik maksud. Iaitu memerhatikan ayat yang ditulis dari kaca mata pemerhati. Iaitu memerhatikan kalau-kalau tulisan itu boleh disalahfahami kerana kebarangkalian maksud yang terkandung di dalamnya. Apabila pembaca memerhatikan dari sudut pandang yang lain.

Bagi saya, ia adalah salah penulis kalau pembaca tersalah memahami maksud. Bagi saya, penulis perlu menilai sangat jauh ke dalam tulisannya dan menimbangkan kebarangkalian maksud yang terkandung. Bagi saya, memahami dalam ke luar - luar ke dalam adalah kerja penulis, dan dialah yang mengawal bukan saja isi, idea bahkan perasaan yang timbul dan kesan yang dirasai oleh pembaca.

Tetapi, tak sangka saya sendiri mengabaikannya dalam tulisan saya di blog seorang kawan, kerana menyangkakan maksud saya jelas rupanya keliru. Teringatkan hakikat ini, saya jadi kelakar sendiri. Betapa, ada perkara yang kita sebagai pembaca tersangat boleh tersalah faham, kerana ketidakjelasan tulisan penulis, apatah lagi apabila ada benda yang dia tak nyatakan secara jelas.

Pengajaran ini sangat berharga bagi saya, kerana itu saya abadikan. Kerana, tulisan saya sendiri, bila dibaca berkali-kali, memberi faham yang menuju kedua arah yang bertentangan. Dan kedua-duanya betul dari sudut bahasa, betul dari sudut lafaz, tetapi masih juga memberi faham yang berlainan; timur ke barat, utara ke selatan. Dan untuk setiap arah, mempunyai isyarat masing-masing yang membantu kepada kedua-dua arah.

Sungguh kami ini Tuhan adalah hamba-Mu yang cetek capaian fahamnya, cepat buruk sangkanya, bahkan tergesa-gesa lalu terlalu berani menerjah kepada apa yang kami jahil padanya. Tetapi ampunkanlah, Engkau pemilik segala. Dan kurniakanlah luas makrifah-Mu, dan dalam ilmu-Mu.

No comments: