Monday, August 30, 2004

Langkah Pertama

Assalamualaikum, salam sastera ilmu.
Mungkin inilah yang dikatakan percubaan. Mencuba dalam keadaan tidak tahu apa-apa. Tidak tahu hasilnya bagaimana. Langkah pertama. Mungkin langkah pertama inilah tatih, bila pula akan mampu berlari?

Teringat tiba-tiba, nama baru aku. pembaris_kecil. Untuknya kukarang satu sajak yang masih belum sempurna.

Aku Cuma Si Kecil
Yang Entah Bila Akan Besar.

Aku Cuma Si Kecil,
Melangkah tidak jauh,
Melompat tidak tinggi,
Berlari tidak laju,
Tetapi kecilku,
Kecil Tapak Tangan,
Nyiru aku tadahkan.

Esok aku akan menjejak kaki ke bumi Mansurah. Dengar khabar, di sana Saudara Amiza akan bertandang. Tetapi tandangku bukan kerana itu, ada hal peribadi yang harus aku selesaikan. Terasa bagai melarikan diri, kerana PMHK belum tamat. Saudara Amli menarik tanganku, katanya, " Sabarlah sebentar. Tunggu sehingga 1 haribulan". Fahamku tidak menolak kebenaran itu, tetapi jiwaku sudah lama tiba di Mansurah, hanya tinggal batang tubuh yang bakal melangkah.

Apapun, inilah hasil pertama aku.
pembaris_kecil
ibn_nur al_jantanie


No comments: