Monday, January 31, 2005

Maarad Lagi

Ma’rad Lagi

Ma’rad Kutub datang lagi dan saya kali ini dalam keseronokan juga – melihat sahabat-sahabat ( baru terutamanya ) berhabis duit di sana. Sekurang-kurangnya, membeli sesuatu yang baik tidak merugikan daripada membeli yang bukan-bukan. Sungguh, walaupun ramai yang akan berkata ( tentunya mempertikai sambil mengutuk-ngutuk ) : Buat apa beli kitab tapi tak dibaca? Benar pendapat itu, tetapi masih banyak silapnya.

Pertama, mereka membeli sesuatu yang baik, kenapa perlu pertikai? Kedua, membeli dengan niat hendak membaca ( suatu hari nanti ) – Bukankah niat sesuatu yang baik sudah diganjari. Ketiga, faedah berkekalan, dapat kepada semua yang membaca – tuan punya ataupun yang meminjam. Keempat, kata sibuk melaung sana sini hendak belajar (siap tinggi suara bilang datang mesir jangan buat benda lain – belajar je ) Kalau tak beli kitab macam mana hendak belajar? Kelima, kalau serasa tak nak baca, boleh jual. (menjual benda yang baik juga patut jadi amalan – daripada jual yang bukan-bukan )

Saya rakamkan suara diri – terasa mahu juga menyertai keseronokan yang bercampurgaul dalam lenguh sendi mengangkat kitab berpikul-pikul; anda tentu mahu tanya berapa saya berhabis dalam ma’rad kali ini?

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: