Tuesday, February 01, 2005

Catatan 1 Februari

Catatan 1 Februari 2005

Madinat Nasr sejak lima hari kebelakangan ini menghadapi kekurangan air. Dan saya bersama rakan-rakan turut terkesan dengan masalah ini. Hinggakan pada satu pagi, saya berhajat membuang air besar dalam pada ketika itu air simpanan ( sudah tentunya walaupun banyak ) harus digunakan berdikit-dikit. Duduk bertinggung menyempurnakan hajat, membuatkan saya terkenang anak-anak murid ( walaupun sebenarnya tak elok termenung sambil buang air ) ketika mengajar satu ketika dulu. Mengajar tajuk istinjak dan menanyakan persoalan : Bagaimanakah cara istinjak terbaik yang diajarkan oleh Islam?

Salah seorang daripada mereka yang saya kira pandai menjawab : Dengan air, cikgu! Saya kata : Salah. Sunyi seketika. Mungkin kesunyian itu menyebabkan salah seorang yang merasakan dirinya punya jawapan yang betul bangun dan berkata : Gunakan batu, cikgu! Saya sambil senyum berkata : Salah juga. Seronok juga tengok anak-anak murid mencuba dan dengan sambil senyum-senyum kambing terhibur kerana berjaya memeningkan mereka. Sungguh, saya tidak tipu, saya hampir-hampir memberikan jawapan kepada mereka, tetapi kelas jadi bising dan saya pun naik angin.

Anda tentu boleh agak apa yang saya ucapkan setelah itu – “ Awak bising, saya tak nak bagi jawapannya. Carilah sendiri. Besok, satu ketika awak ditanya soalan yang sama, awak akan teringat bahawa saya pernah tanya awak soalan ini. Dan awak akan menyesal : Kenapalah aku bising hari tu.”

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: