Sunday, June 08, 2008

Subaa-'ie-nya Manusia; Dalam Konteks Tujuh-Tujuh

Manusia secara semulajadinya mempunyai tahap-tahap perwatakan yang disimbolkan oleh perubahan usianya. Bayinya, kanak-kanaknya, remajanya, belianya, dewasanya, tuanya, akan mengubah perwatakan dalaman, walau ia diselindungi oleh perwatakan luaran. Kerana itu, adalah tidak wajar kita melupakan hakikat ini, lantas menggauli mereka tidak sesuai dengan kondisi dalaman mereka.

Kefahaman ini, atau lebih tepat lagi, bertindak selari dengan kefahaman ini, adalah sangat penting, agar kita tidak tersalah mendarjatkan mereka dan bergaul dalam level tidak sepatutnya. Maksud saya apabila mencadangkan kita menguasai kefahaman ini adalah, memahami 'status dan tahap asas' perwatakan manusia. Pemahaman yang lebih dalam walaubagaimanapun tentulah lebih baik lagi.

Adalah tidak betul, apabila kita merasakan, kemampuan memahami 'status dan tahap asas' perwatakan manusia hanya perlu ketika kita sudah bergelar ayah, atau ibu, lantas perlu berdepan dengan kerenah anak-anak. Saya merasakan, apabila kita sudah mampu berfikir, maka sewajarnya kita berusaha memahami hakikat ini, dan mencapainya. Kerana, dalam kehidupan sehari-hari, kita akan berhadapan dengan sekian ramai manusia, termasuk keluarga dan kerabat saudara.

Dalam zaman yang didakwa bersifat mempunyai jaringan perhubungan terpantas dan terhebat ini sekalipun, kita masih lagi hidup dalam keterbatasan mengenali perwatakan manusia dalam levelnya yang paling asas. Dalam zaman hadarah dan tamadun yang cemerlang ini sekalipun, kita masih gagal menggauli manusia dalam tahapnya yang paling dasar.

Manusia seperti yang dibahagikan menurut pendapat ini adalah berdasarkan konsep umur subaa-ie, iaitu konsep umur tujuh-tujuh. Dalam bahasa yang lebih mudah, pembahagian tahap dan perwatakan manusia kepada setiap tujuh tahun. Demi kerana pembahagian ini berdasarkan konsep tujuh-tujuh, maka pergaulan harus diselaraskan semula setiap tujuh tahun. Anda punya anak umurnya tujuh tahun dan lapan tahun, maka pergaulan harus diselaraskan mengikut tahapnya. Anda punya adik berusia 14 tahun atau abang berusia 21 tahun, maka selaraskan pergaulan anda mengikut umur mereka.

Saya membentuk pendapat ini berdasarkan sebuah kalam, gholib zan saya ia adalah hadis, atau paling tidak kalam ulamak; yang hingga kini saya masih belum menemukan sumbernya yang paling sah. Tetapi, kalau kita boleh beramal dengan nasihat orang tua-tua, seperti biar lambat asal selamat, atau kalam hikmah seperti masa itu emas; kenapa terlalu prejudis terhadap hadis yang diiktibar sebagai dhoif kerana sanadnya, hingga dicampak buang sepak dan pijak, dalam masa yang sama kita masih lagi boleh pula beramal dengan kalam orang tua-tua, atau kata-kata hikmah? Bukankah pada hadis itu masih ada kemungkinan ia memang kalam Nabi, atau sekurang-kurangnya barangkali ada pengajaran dan hikmah yang memang boleh diambil pakai, seperti pengajaran dan hikmah yang diambil pakai dalam kata-kata orang tua yang entah siapa?

Kembali kepada tajuk. Sekalipun belum dapat memastikan kedudukan kalam ini, tetapi penelitian, tatabbu', mulahazah dan ta-'aqqub saya mendapati bahawa ia mengandungi hikmah yang tinggi, dan wajar diambil iktibar bahkan diamalkan. Iaitu, "bermainlah dengan mereka selama tujuh tahun, adabkanlah mereka selama tujuh tahun, dampingi mereka selama tujuh tahun, sahabati mereka selama tujuh tahun, dan jadikan diri contoh yang baik kepada mereka (untuk tahun-tahun berikutnya)."*

Peringkat pertama, peringkat bermain, selama tujuh tahun. Peringkat kedua, peringkat mengajar mereka adab, akhlak, selama tujuh tahun. Peringkat ketiga, peringkat mendampingi mereka, selama tujuh tahun. Peringkat keempat, peringkat bersahabat dengan mereka selama tujuh tahun. Dan peringkat kelima, peringkat menjadikan diri sebagai contoh yang baik dan tauladan.

Keseluruhan peringkat ini sebenarnya menjelaskan satu perkara tersirat, iaitu perbezaan kadar keterkesanan manusia, atau lebih tepat, perbezaan kadar penerimaan manusia terhadap taujihat luaran. Dalam tujuh tahun pertama, manusia berada dalam peringkat kosong, lalu disarankan bermain-main, dalam erti kata, berkasih sayang. Atau pada tahap ini, taujihat secara langsung sukar dipastikan kadar ke-terserap-annya dalam jiwa mereka.

Tujuh tahun kedua adalah tarbiah langsung, atau pendidikan direct. Ketika umur tujuh tahun inilah kanak-kanak diajar solat, dan kalau degil, dirotan ketika sudah berumur sepuluh. Tahap kedua ini sangat penting dalam marhalah tarbiah akhlak, di peringkat ini, mereka harus diadabkan dan kalau perlu, dirotan dan dimarahi dengan kadar yang mampu dan sesuai. Kerana apabila mereka masuk ke tahap tujuh tahun ketiga, pada umur 14 hingga 21, kadar serapan mereka terhadap taujihat akan berlaku secara tidak langsung, seperti lagaknya keterkesanan seorang junior kepada senior dalam masa mereka berdamping.

Kerana dalam umur ini, mereka sudah mula mampu berfikir dan menimbang untuk menerima taujihat luaran atau tidak. Kerana itu, umur 14 hingga 21 haruslah berlangsung banyak perdampingan, di mana keterkesanan secara tidak langsung terhasil dalam perdampingan ini. Peringkat keempat, bererti 22 tahun kepada 28 tahun adalah peringkat sahabat kepada sahabat, bukan lagi peringkat senior kepada junior, tetapi pergaulan adalah seperti orang yang sama tahap. Hubungan persahabatan, lain dengan hubungan perdampingan. Kedua-dua pihak akan layak saling menegur, walau berbeza umur.

Peringkat ini, bahkan peringkat di atasnya cukup menggambarkan betapa manusia apabila semakin meningkat dewasa, barangkali kerana ego yang makin tebal, keterserapan mereka berlaku secara tidak langsung, atau secara uswah hasanah, iaitu contoh yang baik. Semoga tulisan ini membawa kebaikan kepada kita, lalu kita mula mengira usia orang di sekeliling kita, kawan, sahabat, orang tua, hinggalah ke usia keluarga, abang adik, dan menilai semula perwatakan dalaman mereka, di tahap paling asas.

Nota: *: Wallahu a'-lam.

2 comments:

Anonymous said...

aslkm..

bnda yg ustaz citer masa lepak2x kat bilik saya.teori nih mmg ada imam ghazali sbut dalm ihya'.tapi dsebut umur mumaiyyiz, baligh dsbnya.

bila sh ahmad syarah mmg dia ( hafizahullah) urai ..umur mumayyiz tuh lingkungan 7 tahun dan seterusnya.

teori yg tepat.

MZP said...

oh, macam itu.