Sunday, May 22, 2011

Selamat Hari Guru

Saya masih berharap belum terlambat mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru saya, walau di peringkat mana sekalipun. Sungguh, internet bukanlah di hujung jari akhir-akhir ini, kerana itu sukar untuk menulis walau sebuah entri.

Saya pastinya mengenangkan jasa yang tidak mampu saya balas. Sungguh, kekesalan paling besar adalah kerana tidak bersungguh-sungguh mengaut seberapa banyak ilmu dulu. Dengan asyik tidur dan perasan pandai, saya telah menyia-nyiakan peluang tercepat dan termudah memperoleh ilmu. Tentulah saya baru perasan hakikat tersebut setelah mengalami kesusahan mendalami pelajaran di peringkat seterusnya.

Sungguh guru-guruku. Doa ketiga yang tidak lupa saya pohon adalah supaya Tuhan sentiasa memenuhkan hati saya dengan rasa hormat kepada guru-guru saya. Dan jauh di lubuk hati, rasa sesal kerana tidak memanfaatkan peluang dulu dengan sebaikbaiknya. Dan jauh di lubuk hati, betapa saya sangat menghargai dan menyanjung tinggi jasa kalian yang tidak ternilai.

Kini, setelah bergelar guru, barulah saya lebih jelas betapa teruknya tingkah laku saya yang dulu. Setelah bergelar guru, barulah saya perasan bahawa setiap detik adalah sangat berharga, kerana ilmu yang dicurahkan pada detik tersebut, belum tentu akan dicurahkan lagi pada detik-detik akan datang. Dan setelah bergelar guru barulah saya menyedari bahawa ada waktunya kita tidak lokek untuk mencurahkan segala yang kita tahu, tetapi bagaimana kalau pada ketika itu murid kita tidur atau leka, oh alangkah ruginya.

Guru-guru. Maafkan saya kerana sikap yang tidak membanggakan itu. Tetapi cukuplah kalian mengetahui, jasa kalian sangat agung, dan murid sentiasa mengharapkan agar Tuhan membalasi kalian dengan sebesar-besar ganjaran kebaikan selepas menambah dengan sebesar-besar ganjaran kebaikan yang berterusan.

2 comments:

Najwa Najihah said...

Salam ziarah....

Akhi mengajar? Di mana? Selamat hari guru juga.. ^_^

nikqilah said...

selamat hari guru ^-^