Friday, September 30, 2011

Di Sini Kutemukan: 1 : Langkah Pertama

Gara-gara nak menukarkan segala-gala tabiat dan kebiasaan kepada Bahasa Arab, blog ini menjadi sepi seketika. Mana taknya, setiap kali terdetik di hati suatu lintasan, saya paksakan diri mengungkapkannya menjadi Bahasa Arab. Akhirnya dalam kepayahan, tak panjang hasilnya, cuma sebaris dua dalam ketidakmatangan idea, lalu membantutkan ulasan ayat tambahan, mulhaqat, tempelan, ternafi kerana keterburuan, dan meletakkannya dalam laman sosial demi mengharapkan respon segera.

Alhamdulillah, sudah hampir sebulan saya memulakan tugas sebagai guru di Maahad Jawahir Ulum yang selalu disebut dengan nama Sekolah Menengah Agama Jawahir Ulum. Mengajar dalam ruang yang baru sebetulnya mengujakan dan mencemaskan, kerana dalam gopoh saya mencari kesesuaian rentak dan memadankan irama dengan guru-guru yang lain, sebelum boleh mencipta melodi yang serasi dengan diri sendiri. Pun begitu, saya masih memakai prinsip yang sama, untuk mengurangkan menonjolkan diri pada perkara selain Bahasa Arab, dan mencari langkah untuk terus mengusahakan sesuatu.

Alhamdulillah sekali lagi dan berkali-kali, saya diberi keberanian untuk meminta izin pengetua supaya saya boleh membuat kelas tambahan untuk anak-anak buah saya. Beliau tidak membantah, cuma mungkin saya perlu memikirkan waktu sebab sudah agak hampir dengan akhir tahun. Ustaz Muhaimin tidak membantah, kerana kelas bahasanya memfokuskan kemahiran lain. Juga syukur, kerana saya yang selalu terbang rendah ini berani juga terbang sedikit tinggi mempelawa anak-anak buah saya untuk ikut serta, dan bolak balik hati ditenteramkan kali ini.

Dan idea ini, adalah untuk menyambung semula usaha yang pernah saya buat dulu di bumi kerinduan - Mesir, membacakan mukjam asasi untuk direnungkan maknanya, supaya diserapkan intipati dan fawaidnya, dengan cita-cita ia akan meresap menjadi gerak hati dan intiusi ketika meneka-neka makna kalimah, lalu menzahirkan zauk dan rasa Arab seberapa tulen yang dapat. Cita-cita ini sudah menampakkan jalannya, semoga Tuhan memudahkan, dan halangan dialihjauhkan, pintu-pintu kefahaman dibukakan, dan kepada-Nya kita disampaikan.

Pun begitu, saya terpaksa fotostat dulu beberapa bahagian, kerana mahukan yang asli perlukan setengah tahun atau lebih, juga kos yang tinggi, apatah lagi kalau mahu diposlaju, kos akan semakin berganda. Semoga impian akan menjadi realiti yang menyenyumkan. Aamiin.

No comments: