Tuesday, December 27, 2005

6 - Kenapa

Antara sajak-sajak terawal ditulis ketika saya masih belum ke Mesir lagi.

Sajak : Kenapa
Oleh : Mohd Zaki

Kenapa,
apabila hari ini engkau sakit,
Aku belikan ubat,
Tapi esok aku sakit,
Engkau pura-pura tak sihat.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau pening,
Aku picitkan,
Tapi esok kepalaku pusing,
Engkau langsung tak hirau.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau lapar,
Aku suapkan,
Tapi esok aku kebuluran,
Engkau langsung tak tinggalkan makanan.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau masih kecil,
Aku jagakan,
Tetapi esok aku terpencil,
Kerana aku engkau tinggalkan.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau menangis,
Aku pujukkan,
Tetapi esok aku terhiris,
Kerana telah kehilangan teman.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau meminta,
Aku tunaikan,
Tetapi esok aku berkehendak,
Pantasnya engkau katakan tidak.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau kesunyian,
Aku temankan,
Tetapi esok aku keseorangan,
Kau hantar sunyi sebagai teman.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau perlukan wang,
Tanpa ragu aku hulurkan,
Tetapi esok aku kesempitan,
'Minta maaf' yang engkau ucapkan.

Kenapa,
Apabila hari ini engkau lahir,
Aku bersihkan,
Tetapi esok hariku yang terakhir,
masih sempat namaku engkau kotorkan.

Kenapa,
Apabila hari ini aku tanyakan,
Sampai esok tiada jawapan.

Kenapa,
Kerana kasihku wahai anakku,
Tidak pernah meminta bayaran,
Walaupun rinduku tak pernah kesampaian.

Kerana sayangku wahai anakku,
Mencari keikhlasan,
Cukuplah dengan redha tuhan.

Kenapa,
Apabila hari ini dan esok,
Lusa dan tulat,
Sekarang dan akan datang,
Soalan terus ditanyakan,
Engkau masih bisu memberikan jawapan.

No comments: