Saturday, March 01, 2008

Rusuum Musii-ah Li n-Nabiiyy

Rusuum Musii-ah Li n-Nabiyy (Gambar Penghinaan Terhadap Baginda SAW) mendapat kecaman terus-terusan daripada banyak pihak. Sudah terlalu jelas, mereka mengulangsiar penghinaan terhadap Nabi Junjungan ini ada sebab dan tujuan. Hadaf dan ghoyah kata orang Arab. Hurriyatu t-ta'-biir cuma alasan. Kebebasan bersuara cuma helah.

Dulu sekali siar gambar yang menghina ini. Kemudian ulangsiar. Sekarang siar lagi. Dan sekali lagi, boikot yang pernah dibuat dulu memang patut kita buat. Soalnya kenapa boikot dan tak yang lain-lain? Sebab boikot kuasa kita, kuasa rakyat. Tentulah kuasa yang kerajaan ada atas nama kerajaan ada kuasa yang lebih besar lagi. Bila boikot, nampaknya cuma rakyat yang mengambil tindakan drastik. Kerajaan pula? Masih berlembut-lembut. Yalah. Lembut itu pun ada peringkatnya. Kenapa tak naik ke peringkat berikutnya?

Muzooharoot (Tunjuk perasaan) dibuat juga tanda kemarahan kita. Pernah saya terfikir, kalau kita juga membalas kepada mereka. Soalnya, siapa yang hendak kita balas? Bahkan tidak harus juga membalas rusum musi-ah ini dengan penghinaan juga. Penghinaan zaman dulu, dengan perkataan maksud saya, melalui penyair musyrik kepada Rasulullah dibalas juga dengan syair daripada penyair Islam, tetapi tidak secara melampau seperti yang kafiriin buat. Hasan bin Tsabit, penyair ulung zaman Jahiliah dikatakan telah merosot kekuatan syairnya setelah masuk Islam. Kerana keperibadian Islam mengajarkan akan kelembutan budi, walaupun ketika menjawab cercaan musuh.

Jadi, dengan ketinggian Islam, bukan membalas dengan rusum musii-ah juga.

Menaip kali ini tak lancar kerana beberapa sebab, Allahu a'-lam.

No comments: