Sunday, August 17, 2008

Hukum Kulliy Dan Hukum Juz-ii

Beza orang Sastera dan Sains dari sudut cara mereka menanggapi sesuatu adalah; orang Sains ihtimam (tumpuan/ambil berat) dia adalah pada hukum kulliy (hukum seluruh/rumusan), dan orang Sastera ihtimam dia pada hukum juz-ii (hukum pecahan, setiap unit). Kerana itu, orang Sains bagi saya selalu dan suka membuat kesimpulan, manakala orang Sastera mengambil setiap unit dan hukumnya secara berasingan, lalu suka menghafal.

Saya adalah basis Sains. Cara berfikir maksud saya. Suka merumus dan memberikan hukum kulliy, setelah menyelidik setiap afrad (unit)-nya. Tapi bidang bahasa Arab yang saya ceburi bukan mengajarkan itu kepada saya, tetapi mendorong supaya saya menuruti jalan Sastera yang ihtimam dia adalah pada hukum juz-ii. Mengubah ini saja, sudah menyesakkan saya; dan hakikat ini siapakah yang faham, hatta keluarga.

Saya mempunyai seorang kawan dengan basis Sastera. Ayahnya juga orang dengan basis Sastera. Cara menanggapi maksud saya. Kerana itu, saya cuba mencontohi ihtimam dia dalam perkara juz-ii, memberikan setiap unit/afrad hukumnya masing-masing. Tapi itulah, kadang-kadang terbawa-bawa juga basis Sains ini (basis Matematik) dalam pemikiran saya, lalu timbullah idea 'perumusan makna' yang dibentuk dari kehampirsamaan lafaz, madah kata dan bunyi. Dan idea-idea lain.

Saya sebetulnya rasa bertuah juga, kerana dengan sikap seperti inilah timbul idea-idea kajian dalam bahasa menurut manhaj yang saya reka, lalu kalau berkesempatan, saya cuba mencari-banding-sepadan dengan pendapat ulamak Bahasa yang lain, kalau teori ini sudah pernah dibuat orang. Apa yang saya tidak setuju dengan pendapat adik saya bahawa, belajar ini kenapa perlu berlama-lama. Imam Syafi-'ii sendiri dalam enam syarat belajar mengatakan perlu pada panjang masa. Bukankah kalau mahu capai hingga ke kunhu sesuatu ilmu, terasnya, mauduknya, intinya, perlukan masa yang panjang.

Dalam usaha untuk meng-istikhlas (mengekstrak) sesuatu kefahaman yang inti, perlu kepada juhdu dan kesungguhan yang dalam. Saya yang masih lemah, tentulah memerlukan masa yang lama. Tetapi betul, dalam bidang Sastera ini, merasa itu lebih kuat dari berfikir, menjiwai itu lebih dalam dari menakkul, kerana bahasa itu diserap ke dalam darah dulu, baru ia dibawa ke dalam otak, lebih banyak dari ia diterima oleh otak dan diserap ke dalam darah. Rasa sayalah. Wallahu a'lam. Tapi saya masih terbawa-bawa dengan dua basis, sekejap condong sini, sekejap condong sana.

Ah, setelah hampir 30 entri saya karang cuma menjadi draft, baru ini menjadi paparan. Allahumma balligrhna Roma-dhoon.

No comments: