Wednesday, March 17, 2010

Catatan Hujung Kembara 3 | Faata, Yudrok Wa Lam

Terlalu banyak yang terlepas untuk dicatatkan. Sesetengahnya kerana tiada kesempatan atau alat. Sesetengahnya kerana sensitif atau peribadi. Sesetengahnya kerana ia adalah ulangan yang pernah dilalui. Sesetengahnya kerana ia membosankan, atau melecehkan, atau mempunyai kesan sampingan.

Tetapi, antara yang paling sukar dicatat dan dirakamkan adalah perasaan. Dalam nilai yang sama dan serupa. Bila masa berlalu, keadaan bertukar, kalaupun kita boleh mengingatnya, kita sudah lupa bagaimanakah rasanya yang serupa. Dan paling-paling, kita mencatatnya dengan lafaz "saya gembira" atau "saya sangat gembira" atau "inilah hari yang paling gembira bagi saya". Namun, nilai dan tingkatan perasaan itu sudah tidak dapat dicam.

Kerana itulah, kita menggunakan perbandingan tertentu untuk mengingatkan semula nilai perasaan yang sama. Kita kata, kerana terlalu gembira lulus contohnya - "kalau gagal lain kali pun aku tak kisah" untuk menunjukkan perasaan gembira itu bukan semata-mata gembira, tetapi disertai kepuasan dan kelapangan hati yang kalau ditimpa sebuah musibah pun hati kita tidak mengecil sehingga terasa sempit dan susah hati.

Perasaan selalunya menggambarkan maksud di sebalik jiwa, dan ia secara zahir hampir sama, tetapi secara batin mempunyai tingkatan nilai yang berbeza. Kadangkala mengingat semula ini sangat penting, dan melupakannya bererti melupakan setengah diri kita.

No comments: