Thursday, October 14, 2010

Catatan Hujung Kembara 49 | Gelegak Dan Reda

Saya tidak nafikan bahawa saya adalah seorang yang keras dahulu. Sangat tegas. Bahkan hampir-hampir tidak ada timbang rasa saya kira. Mungkin boleh diberikan nama syadid. Ketika ayah saya menegur kekerasan dan ketegasan saya, supaya saya lebih berlembut dengan adik beradik, mak saya mencelah dengan kata-kata, begitulah ayah kau dulu.

Tetapi bagi saya, manusia perlu belajar sikap bertimbang rasa dan berlembut. Tentulah ketika dia masih muda, darah masih panas dan menggelegak, dan semua itu terisi di dalam kepala yang mempunyai kefahaman dan ilmu yang masih cetek, tentulah perkara sebegini tidak mudah. Syukur dan puji kepada Tuhan yang membukakan jalan supaya menambahkan ilmu yang diambil dari orangnya, sehingga kini saya menyedari bahawa sebahagian besar ketegasan dulu itu adalah gopoh dan darah muda.

Kerana itu saya berpesan kepada teman-teman akan nasihat ini, supaya anda juga dibukakan jalan untuk melembutkan hati. Supaya mengetahui kebenaran dan menerimanya.

No comments: