Friday, May 27, 2011

Ukuran Tahap Tekanan

Mengalami tekanan adalah suatu yang normal dalam kehidupan. Itu saya juga alami. Mungkin memilih reaksi yang sesuai adalah langkah yang patut kita fikirkan. Tetapi bagi saya yang kerap kali gagal menangani tekanan dengan yang reaksi yang sesuai selalu menimbulkan permasalahan lain. Kerana itu, dalam banyak keadaan, langkah terbaik adalah meminimumkan kesan negatif yang mungkin, dan mengelakkan kemelaratan berpanjangan.

Sebetulnya, tekanan itu dalam keadaan yang lain cuma dianggap sebagai masalah biasa. Atau sebagai suatu dugaan. Namun ia berubah nama menjadi tekanan apabila masalah dan dugaan ini gagal ditangani dengan emosi yang stabil. Ketidakstabilan emosi yang barangkali disebabkan oleh perkara-perkara lain menjadi buruk apabila dugaan datang bertandang. Tetapi, sekiranya ia datang dalam keadaan kesediaan mental yang mencukupi, perkara yang menjadi tekanan ini tidak naik tahapnya menjadi tekanan, cuma akan menjadi satu cabaran kematangan yang perlu ditangani. Begitu saja.

Namun, setelah ia bertukar nama menjadi tekanan, menanganinya dengan emosi yang betul adalah sesuatu yang perlu difikirkan. Atau sekurang-kurangnya, berdiam buat seketika memikirkan dan mencari jalan adalah langkah terbaik buat ketika tersebut. Banyak kalinya, saya cuba menghalau pergi tekanan ini dengan cuba untuk melupakannya, tetapi kebanyakan usaha adalah gagal. Memiliki kembali pemikiran yang jernih. Mungkinkah itu solusi yang sesuai?

Berdepan dengan orang yang kita perlu berjaga-jaga, agar tidak mengambil tindakan kurang hormat dan kasar atau canggung budi bahasa, adalah perkara paling sukar yang perlu dihadapi ketika berdepan dengan tekanan. Saya juga sama. Kebanyakan respon saya patut dikategorikan sebagai gagal. Di situlah sebenarnya tahap untuk menguji tahap kematangan. Namun, rasa terima dan redha perlulah ada. Sabar juga adalah perlu. Mencari jalan adalah penting. Walaupun patut dimulakan dengan mengunci mulut terlebih dahulu sebelum berbuat apa-apa.

No comments: