Saturday, August 09, 2014

Di Sini Bermulanya 5: Silaturrahmi

Menghubungkan silaturrahim berpahala besar. Menyambung silaturrahim yang diputuskan bahkan lagi. Membalas semula kunjungan itu tahap yang paling rendah. Ketiga-tiga ini ada dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud, (( bukanlah orang yang menyambung silaturrahim itu adalah setakat membalas semula hubungan silaturrahim orang lain terhadapnya, akan tetapi penyambung silaturrahim itu, apabila terputusnya hubungan, dia sambungkannya))

Kalau kita sekadar membalas, itu pun sudah cukup baik. Apabila kita mengekalkan hubungan, itu lebih baik. Tetapi kalau kita mampu merendah diri dan berbaik semula menyambungkan hubungan yang putus, itu sangat besar ganjarannya.

Waktu ini sebetulnya waktu saya melihat diri, melihat ramai lagi saudara mara yang belum pernah saya ziarah setelah bergelar suami dan bapa. Saya bersyukur sudah ada yang saya mampu ziarah sekali dan beberapa kali. Ziarah ibu bapa itu perlulah kerap. Jauh lebih kerap daripada mana-mana saudara mara. Ziarah rakan sahabat taulan teman baru ada beberapa wajah. Ziarah guru-guru juga sama. Masih terlalu ramai yang perlu saya lunaskan.

Tetapi, sekalipun pencapaian saya dalam hal ini masih sangat cetek untuk dikatakan cetek, bahkan sangat lewat untuk dikatakan lewat, tetapi saya bersyukur kerana saya sudah memulakannya sedikit. Wallahu min waro-i l-qasdi wahuwa yahdi s-sabil

No comments: