Saturday, October 15, 2005

Api Nasuha Dan Tombak Nyawa

Api Nasuha dan Tombak Nyawa

Saya melalui saat yang perit ketika menyiapkan 'Api Nasuha dan Toimbak Nyawa'. Pertama kerana saya berusaha menjelaskan semua keadaan dari semua sudut pandang watak. Paling kurang, apa yang difikirkan oleh watak antagonis, juga apa yang difikirkan oleh watak protagonis. Bahkan, latar masa juga panjang dan dikerat-kerat. Pertama, latar masa malam sebelum tragedi. Kedua, latar masa pagi sebelum tragedi, juga memuatkan imbas balik peristiwa malam tadi. Ketiga, latar masa ketika tragedi, dari sudut pandang watak antagonis. Keempat, latar masa ketika tragedi, dari sudut pandang watak protagonis. Kelima, latar masa ketika tragedi, dari sudut pandang watak sampingan. Keenam, latar masa sesudah tragedi.

Bahkan, kesukaran berganda-ganda apabila saya memasukkan 'terlalu banyak benda' di dalam karya. Berbeza-beza. Pertama, apabila saya cuba menyampaikan mengenai hukum menyeksa dengan api, cuba dicernakan seberapa 'cair' di dalam karya. Biar benar-benar larut. Ia mendominasi penceritaan. Kedua, apabila saya menyampaikan mengenai kekotoran dan idea tikus moden, sambil sedikit berfalsafah mengenai kedayusan 'kucing' sebagai 'polis' dunia. Ketiga, apabila saya menyelitkan sikap ingkar pada nasihat ibu dan degil seorang anak. Bahkan dua. Keempat, dan barangkali (dengan kuat) ia wajar dibuang sahaja dari cerpen ini, gurauan Lokman dan Arif dalam karya yang tidak membantu penceritaan, sekadar menambah kemahiran berdialog.

Saya kira, saya mempersembahkan karya dengan beberapa lapis penceritaan. Pertama, naratif (penceritaan) yang tidak terlalu banyak, semacam berpada-pada agar tidak terlalu lewah. Bermula dengan prolog (engkau). Kedua, dialog yang diungkapkan selari dengan latar masa, dan ia disampaikan dalam pembuka kata dan penutup kata. Ketiga, dialog yang diungkapkan sebelum latar masa (imbas balik) dan ia diungkapkan secara naratif. Keempat, suara hati. Saya membezakan dialog dalam latar masa sekarang dengan dialog dalam latar masa imbas balik demi membezakan keduanya dari sudut masa. Memanglah kedua-duanya orang boleh dengar.
Kemudian saya membezakan antara dialog dan suara hati kerana dialog dapat didengari sedangkan suara hati hanya satu pihak sahaja. Apa yang saya lakukan sebenarnya adalah, mahu memberikan gambaran sebenar kejadian.

Cuma, saya sendiri masih mengesan beberapa kelemahan dalam karya ini, terutama ide utama karya ini. Berkaitan dengan tombak sedikit meragukan walaupun siksaan dengan api itu jelas terlarang. Barangkali ketika memberi gambaran watak seorang yang berilmu sedangkan dalam satu bahagian jelas mengabaikan ilmu. Itu bagaimana? Em, saya perlu banyak belajar lagi.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: