Sunday, October 16, 2005

Hujan Emas

Hujan

Memakai seluar dan baju ala kadar, membawa duit sewa dan terus kedai tuan rumah, saya lakukan tanpa tangguh-tangguh. Angin berderu kuat. Langit gelap. Tetapi saya malas memperdulikan semua itu. Biarlah. Tangga saya langkah berpasang-pasang, dua-dua, dan tangan mengemas saku pastikan duit benar-benar ada di situ.

Kedai tuan rumah berkunci, dan saya lihat langit kekal gelap semacam menyimpan dendamnya zaman berzaman mahu 'membasuh' kota Iskandariah ini. Hujan mula turun renyai dan semakin lebat ketika saya berpaling kanan dan kiri mencari bayang tuan rumah. Kelibatnya. Tidak pun barangkali Muhammad, anaknya yang selalu mengetuk pintu rumah.

Tiada.

Hujan bukan sahaja semakin lebat, bahkan membawa kesejukan dalam setiap deruan angin, memaksa saya kembali ke atas. Semalam janji mahu bayar sewa rumah hari ini, sekali dengan bayaran air.

Barangkali saya patut ketuk pintu rumahnya.

Saya naik ke tingkat tiga. Hujan yang mendendami bumi benar-benar menggila. Turunnya belum reda walau sudah seminit membasuh segala. Ya lah. Mesir bukan senang tengok hujan lebat macam ini. Selalunya renyai sahaja. Itupun dalam 20 saat atau setengah minit lantas berhenti. Macam tidak sudi. Apa nak buat kalau tidak sudi?

Saya menekan loceng. Harap tuan rumah akan buka pintu, sambil tersenyum dan mempelawa saya masuk. Saya menunggu sepuluh saat. Ataupun kalau pun dia tidak ada, anaknya Muhammad ada di situ. Jadi bukti saya sudah ke rumah mahu menjelaskan bayaran. Dan jadi bukti saya bukan langgar janji. Pintu dibuka.

Anak daranya terpacul di depan pintu.

Ayah awak ada?

Dia tiada. Dia keluar. Ada apa-apa hajat?

Bila dia balik? Selepas sejam?

Malam. Ada apa-apa yang boleh ditolong?

Tak mengapa. Terima kasih.

Hujan juga belum kecewa dan berterusan turun. Saya terkena biasnya, bertompok-tompok di baju dan seluar. Saya minta diri, dan anak dara itu menutup pintu.

Saya naik ke tingkat atas, masuk ke rumah lantas teringatkan sesuatu. Hujan! Baju di jemuran belum diangkat!

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: