Tuesday, October 18, 2005

Iman Yang Sebahagian Lagi + Baru Empat Suku

Iman Yang Sebahagian Lagi + Baru Empat Suku

Iman Yang Sebahagian Lagi (IYSL) adalah karya terbaik saya setakat ini. Tetapi pelik entah mengapa, dalam keyakinan saya yang penuh itu saya dikecewakan entah berapa kali. Saya pernah menghantar ke Tunas Cipta, bahkan Berita Harian. Tunas Cipta saya hantar ke alamat yang salah, setelah sekian lama tidak sedar, hingga kecewa sempat bertunas dan membuahkan hampa. Berita Harian saya kira kesilapan sendiri kerana tidak sesuai dengan masa dan ketika. Dalam bulan Ramadhan cerita pasal iman?

IYSL digaraop secara 'bercerita', walaupun sepanjang apa yang saya terangkan kepada kawan-kawan ia adalah 'imbas balik'. Mendalami watak seorang Ibu juga perempuan bahkan isteri, saya persembahkan dalam kadar seberapa 'feminisme'. Biar kelihatan benar-benar 'perempuan' (harap-harapnya). IYSL adalah kebanggaan saya kerana inilah kali pertama ide sarat dalam kepala minta dicurah. IYSL adalah kebanggaan saya kerana saya merangka segala-galanya di dalam kepala, dari plot, susunan idea, watak, latar masa, latar tempat, rangsangan, teori sebab dan musabbab, peleraian, bahkan dalil! Dan dengan kebanggaan yang sebanyak itu saya kecewa. Dan kali ini, saya mahu menghantarnya ke Dewan Agama Dan Falsafah. Harap-harap ia memuaskan hati editor.

'Baru Empat Suku' (BES) adalah karya terbaru saya setakat ini. BES adalah hasil curahan ilham sewaktu saya bermalam di bumi Iskandariah beberapa bulan yang dulu. Saya menukar gaya penulisan kepada 'tegak dan lurus' daripada gaya yang 'berbunga-bunga'. BES agak perit kerana ia disampaikan secara 'monolog dalaman seorang anak dara', dan saya berusaha bersungguh-sungguh agar segala ilmu bantu akan cair 'secair-cairnya' di dalam karya ini. Apa yang sukar, ketika proses 'peleburan hingga cair itu', saya mengorbankan 'bahan api yang sangat banyak' – masa. Bahkan, kesulitan ternyata lebih jelas apabila, saya kelam-kabut dalam penyusunan isi, hingga sedikit ragu dengan mutu karya di permulaannya. Iaitu, dalam muka pertama. Tetapi, ia menceritakan berkenaan bulan Ramadhan, dan saya harap, editor Utusan menilainya sebagai layak untuk disiarkan.

Salam Ramadhan.

No comments: