Friday, November 04, 2005

Sama Juga

Siapa kata Arab tak bagi duit raya? Cuma, bezanya, bagi di masjid. Dan Arab tidak terhad kepada duit, tetapi lebih umum kepada bagi hadiah. Bukan semata-mata duit. Untuk budak-budak sahaja. Siap buat iklan tampal di masjid lagi. Budak-budak kita pula menagih dari rumah ke rumah. Itu adatlah namanya.

Walaupun saya pernah nampak ada Ammu bagi pada Walad duit. Saya rasa, Cuma Ammu yang pemurah sahaja. Dan di sini tiada lah pergi ziarah satu rumah ke satu rumah minta duit raya.

Siapa kata Arab tidak gembira sambut hari raya Aidilfitri? Kalau tidak gembira kenapa sibuk bersihkan rumah, kibas karpet, sapu lantai, basuh tangga, susun sofa. Kalau tidak kenapa sibuk gantung kain rentang atau papan tanda – kami mengucapkan tahniah kepada kamu dengan kedatangan Aidilfitri mubarak. Kalau tidak gembira kenapa sambut hingga membanjiri pantai dan bersorak? Kalau bukan kerana kedatangan raya Aidilfitri juga raya yang besar bagi mereka.

Cuma saya tidak cenderung membesarkan sangat raya ini. Sekadar biasa-biasa sahaja, kemudian hidup juga macam orang lain hidup. Tetapi kalau dijemput ke rumah orang yang buat rumah terbuka, itu kan persoalan biasa? Anda pun boleh jawab.

Ammu – Pakcik
Walad – budak kecil

No comments: