Wednesday, November 29, 2006

Ada Awal Mula, Ada Titik Akhirnya

Kita ini, ada awal mula, ada penamatnya. Kembara paling jauh hingga dunia paling hujung, ada titik mula, dan ada noktah akhir. Kerana itu, belajarlah lapang dada, berfikiran terbuka, dan amat penting juga, belajar untuk berusaha sampai bila-bila.

Dan, bila sampai waktunya untuk menunaikan permintaan mak ayah yang ditangguh sejak dulu, barangkali kalau dibahas tentu banyak pro dan kontranya, banyak dalil dan hujahnya, namun bila kita faham ada awal mula dan ada noktah tamatnya, kita juga perlu belajar berlapang dada, berfikiran terbuka, usaha sampai bila-bila, dengan tidak memikirkan hujah siapa menang, dalil siapa kalah.

Dan sudah tentu, bila ada langkah mula, akan ada jejak, dan bila ada titik penyudah, ada tanda akhir; jauh mana langkah, luas mana memandang, tinggi mana mencapai, dalam mana menjejak; kita mengumpul segala yang di sisi, mengheret semua yang di belakang, menggapai apa yang di atas, mengukuh sekelian yang di bawah, menuju apa yang terbentang di depan.

Barangkali, dengan lapang dada, bila kita faham ini semua, belajarlah pula untuk memaafi. Inikan ada titik mula, dan di akhirnya, ada noktah penyudahnya .

No comments: