Tuesday, November 07, 2006

Mari Mengenali Diri Sendiri

Mari menulis sedikit hari ini.

Kawan saya pernah bilang, bahawa saya sangat expert dalam bab berkaitan perempuan (saya no komen), lantas saya teringatkan Mak ketika dia memberikan komen tentang cara memilih pasangan, dia menyebut, "orang-orang tua pernah pesan, kalau lelaki dan perempuan itu sama perangainya, ia adalah tidak elok. Lebih baik kalau lain sedikit. Baru padan."

Kemudian, setelah bertahun-tahun, maksud saya, setelah memikirkannya, saya tiba kepada satu konklusi baru. Bagaimana kita nak mengetahui 'ketidaksamaan' itu, sekiranya kita tidak mengenali diri kita sendiri? Maka, langkah pertama dalam memilih pasangan adalah - mengenali diri sendiri terlebih dahulu.

Apabila kita telah mengenali diri sendiri, maka dari situ, barulah kita boleh mendapati apakah yang membuatkan kita berbeza dengan orang yang hendak kita pilih. Tetapi, dalam mengenali diri, apakah kita pernah memikirkan, bagaimanakah caranya? Bagaimanakah cara untuk mengenali diri sendiri?

Secara majoritinya, kebanyakan sikap, sifat dan perangai kita adalah diambil ceduk dari sikap ayah dan emak kita. Kita akan dapati, sebahagian sikap dan perangai diambil dari ayah, dan sebahagiannya lagi ditiru dari ibu. Maka, langkah kedua adalah - mengenali ayah dan ibu terlebih dahulu. Kajilah perangai ayah dan ibu kita dulu.

Kemudian, sebahagian sikap dan perangai, barangkali dalam peratusan yang agak kecil, diambil pula daripada faktor luaran seperti kawan-kawan, persekitaran dan lain-lain.

Begitulah. Langkah yang perlu untuk mengenali diri adalah dengan mengenali ibu bapa, membandingkan dan mengira, di mana kita ambil sikap ini, dan dari mana kita tiru sikap itu. Soalnya, berapa peratus kita mengenal diri, setelah mengenal kedua orang tua kita?

No comments: