Friday, December 01, 2006

Di Mana-Mana Saja Ada + Selamat Pengantin Baru

Sebenarnya, tidak susah untuk mencari orang yang lebih hebat daripada kita. Orang yang lebih hebat ada di mana-mana. Di sekeliling kita. Yang susah bukannya mencari orang yang lebih hebat, tetapi susah mencari erti tawaduk dan kerendahan hati dalam diri.

Bila kita menganggap kita paling hebat, kita sangat pandai, kita lebih betul, kita amat tepat, kita mudah terpelecok dalam membuat penilaian yang betul. Kita senang menganggap kita saja yang betul, orang lain salah. Kita mudah tersangka kita saja yang arif, orang lain tidak. Kemudian, mula menyalahkan orang, mula membid-aahkan orang, mula memarahi orang.

Bukanlah bermakna kalau kita faham erti tawaduk dan kerendahan hati kita tidak langsung memarahi orang dan menyalahkan mereka, tetapi bukan sembarangan. Jangan salah faham pula. Nabi pun pernah memarahi sahabat, dan pernah menegur mereka.

Marah dan tegur pun ada banyak peringkat dan tahapnya. Ada teguran yang menunjukkan yang betul dari yang salah. Ada teguran yang menunjukkan yang baik dari yang kurang baik. Ada teguran yang menunjukkan yang tepat dari yang kurang tepat. Ada teguran yang menunjukkan yang aula dari yang sekadar betul sahaja.

Bila kita buka mata, dengan kerendahan hati dan ketinggian budi, kita akan nampak begitu banyak orang yang lebih hebat dari kita. Kita belajar untuk tidak berasa sombong atau takabbur, tetapi kita juga belajar untuk tidak kehilangan keyakinan diri. Kemudian belajarlah menghormati, menghargai, tidak terlalu keras, tidak terlalu lembut.

O ya. Sebelum terlupa, tahniah untuk abang Long saya untuk majlis akadnya pada 26 haribulan November lepas, dengan pasangannya Noradilah Suleiman. Semoga diberkati Tuhan sepanjang zaman. Untuk adik-adik saya pula, kalau nak langkah bendul tak mahal, RM 1234 dan 56 sen sahaja. Ha ha ha. Gurau. Saya silakan saja adik-adik saya kalau nak langkah, kahwin ni mudah, jangan disusah-susahkan!

[Ops, e-voiz habis, tu yang terlambat telefon]

No comments: