Wednesday, January 31, 2007

Maarad Kutub Kali Ke 39

Maarad Kutub ad-Dauli 2007 (Pesta Buku Antarabangsa) bermula lagi. Dari 23 Januari hingga 4 Februari. Saya sudah ke sana beberapa hari lepas, mencari beberapa buah buku, menghabiskan seratus junaih lebih sikit membeli beberapa kitab dan beberapa kaset. Juga sebuah novel.

Target pertama adalah kitab yang sukar di jumpai di Mesir. Seperti kitab-kitab dari Daru l-Masyaari' Lubnan, juga kitab yang sukar didapati dicetak di sini. Mencari kitab Syarah Aqidah Tohawiyah karangan Syeikh Hasan Ali As-Saqaaf tidak berhasil; yang saya jumpa adalah kitab dengan nama yang sama atas karangan Uthaimin, Bin Baz. Jadi saya tidak beli.

Saya sudah bertanya Arab namun tak kedapatan. Kalau ada sesiapa yang ketemui di solah mana ia dijual, atau di maktabah mana ia ada, beritahu.

Sebenarnya, saya ingin membeli lebih lagi. Seperti kitab Mughni l-labiib, kitab yang banyak menghimpunkan konsep-konsep Lughah (bahasa) yang semakin kurang dibahas kala ini. Tetapi, apa hendak buat kalau pulang ke rumah pun dengan qirsh-qirsh yang terakhir, tak apalah. Sekurang-kurangnya, saya sudah membeli beberapa kitab karangan beberapa muhaddis kurun ini, maksud saya, muhaddis yang benar-benar, ia sudah memuaskan hati.

Di depan maktabah Saudi saya ditegur oleh dua orang Arab ketika baru-baru hendak mengambil gambar. Katanya - haazaa laa yajuuzu. Biarlah. Malas nak berdebat yang sia-sia. Maarad.. maarad. Macam-macam.

Kalau ada lagi duit, mahu beli beberapa kitab lagi.

No comments: