Saturday, March 29, 2008

Bahasa Arab dan Penulisan

Sejak saya kembali semula ke Mesir, selain belajar, saya menetapkan untuk cuma menyibukkan diri saya pada dua perkara, iaitu Bahasa Arab dan penulisan. Dan tak dinafikan, dugaan dan ujian memang sangat banyak, yang bisa memarahkan dan menghilangkan sabar. Tapi apa yang boleh saya buat.

Dalam persatuan yang saya dokongi, bahkan sejak ketibaan ke Mesir kali pertama dulu, teori bahkan usaha untuk memartabatkan lughah sangat lemah. Barangkali kerana persatuan ini sudah terlalu lama dikuasai oleh orang-orang Syariah, ataupun fikrah kesyariahan menguasai persatuan ini. Kerana itu, kurang usaha pemartabatan Bahasa Arab di dalamnya.

Usaha maksud saya, bukan teori. Saya memang menyampahkan saja teori kalau tiada usaha. Bak kata masal Arab - Asma-'u Ja'-ja-'atan Wa La Aro Thihnan. Tetapi saya juga sedar, ia sama ada tiada idea yang sesuai untuk dilaksanakan, atau tiada kemampuan untuk melaksanakan, atau tiada kecenderungan untuk melaksanakan. Kalau adalah yang ketiga, saya kira fikrah ini harus dihapuskan.

Kerana angin perubahan daripada kepimpinan itu tidak ada, maka ahli perlu ambil tindakan, bagi saya. Apabila sahabat saya, Syafiq Elias memulakan langkah, ia memang satu yang patut sangat-sangat dipuji. Bagi saya, lebih banyak itu lebih bagus. Fikrah menghadkan, atau fikrah bahawa usaha ini mesti ditumpukan pada satu penganjur saja, adalah fikrah yang salah, keliru dan tidak memahami.

Kalau memetik kata guru saya, apa peduli dengan orang lain. Bukankah yang mesti itu diri sendiri dulu. Kata ini banyak betulnya, bila berdepan dengan orang yang tak mahu, enggan; apa mesti kita berasa susah payah pula. Hanya untuk yang mahulah.

Kerana itu saya melancarkan kempen membaca mukjam secara tidak rasmi. Itulah yang saya mampu, dan menetapkan liqa' lughah mingguan untuk sesiapa yang nak ikut. Malam Sabtu (2 jam) dan pagi Sabtu (1 jam). Dan ya, ini bukan rasmi. Saya buat non-formal saja.

Dan baru-baru ini, ada pengumuman sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi anjuran bersama UTM dan Kumpulan Utusan. Bahkan ada bengkel, kalau ada yang mahu dapatkan gambaran. Boleh diteliti dalam link ini. Atau ini. Atau ini.

No comments: