Saturday, March 29, 2008

Satu Nasihat Yang Tertinggal

Sebelum saya menulis kali ini, saya ingin menyebutkan dahulu satu nasihat yang asyik tertinggal atau terlupa saya sampaikan pada semua yang menghadiri pembentangan saya mengenai penulisan kreatif, bahkan sejak KELAP tahun 2007 yang lepas. Iaitu, jangan abaikan pelajaran anda, sekalipun anda bercita-cita menjadi penulis. Saya tahu saya tak layak memberi nasihat kepada sesiapa pun. Tetapi perkara ini sangat penting, demi tidak menimbulkan fitnah kepada penulisan itu sendiri.

Masuk ke dalam tajuk.

Sesebuah cerita itu mempunyai targetnya sendiri. Secara puratanya, cerita itu adalah untuk menjelaskan tema yang kita pilih. Kerana itu saya merasakan, segala-galanya, daripada pemilihan latar tempat, latar masa, babakan, peristiwa, sebab musabbab, watak, adalah untuk menjelaskan tema. Jadi tidak timbul persoalan, adakah tema itu patut bermula sejak ayat pertama, atau tema itu bermula di tengah-tengah.

Ia jelas. Kalau demi untuk menjelaskan tema tersebut anda perlu menjelaskan latar terlebih dahulu, maka jelaskanlah. Jangan menyingkatkan penjelasan tema kepada tema itu sendiri. Kukuhkan kedudukan tema dengan segala komponen cerpen bertindak membantu penjelasannya. Dari pemilihan watak, penjelasan latar masa, latar tempat, peristiwa dan babakan, juga yang lain-lain.

Dan saya selalu menjelaskan pegangan saya mengenai takrifan sebuah cerpen sebagai - sebuah cerita yang bergerak, dan pergerakan itu berpaksikan babakan yang kita letak dalam cerita. Babakan inilah yang membawa cerita itu dari mula, menuju ke akhirnya. Fahami, insya-Allah, cerita akan lebih berkesan.

No comments: