Friday, May 16, 2008

Ucapkan Selamat Hari Guru

Selamat Hari Guru.

Untuk semua guru saya, juga yang saya nisbahkan guru kepadanya. Saya berdoa kepada Tuhan agar memberkati kalian seluruh hayat, dimudahkan urusan dan dipelihara oleh-Nya.

Dalam hati ini, tanpa kalian, tidak mungkin saya akan sampai kepada tahap saya yang sekarang ini. Tanpa kalian, walau sekecil mana pun usaha itu pada pandangan kalian, tidak dapat saya menapak satu tapak ke hadapan hingga berdiri di depan sini. Tanpa jasa dan usaha bahkan niat dari hati kalian, entah ke mana saya akan tuju pada akhirnya.

Terima kasih, kerana walaupun setelah banyak kali menghampakan, kalian tetap berada di situ, di depan mata saya. Terima kasih, kerana sekalipun telah banyak menyakitkan dan berbuat salah, kalian masih lagi terus berada dalam keadaan sedia untuk berbakti. Terima kasih, walaupun saya mungkin ada yang sudah lupa ajaran kalian, atau nasihat kalian, atau pedoman kalian, tetapi kalian tetap bersangka baik dan mahukan yang terbaik.

Tidak kira sejak bila saya mahu mendahului kalian, tetapi tidak pernah saya berasa berjaya barang sesaat pun. Dalam segala segi, walaupun begitu, saya berasa bertuah kerana mendapat tunjuk ajar, dan dengan ketentuan Tuhan, saya menuju ke arah yang saya berada sekarang ini. Walaupun masih lemah, masih bertatih, dan masih jauh dari faham yang sempurna.

Sempena hari guru, dan sempena aid milad hijriah saya yang ke 26, saya ucapkan Selamat Hari Guru. Semoga jasa dan budi kalian digandakan balasan kebajikan ke atasnya dengan sebanyak-banyak ganda. Terimalah taqdiir dan ihtirom daripada anak muridmu.

3 comments:

Ibnu Ali said...

Nama-nama guru sekolah rendah yang masih aku ingat:

Cik Fatimah: BM, Math
Cikgu Rohaizat: BM, P.Seni
Cikgu Teo: Muzik
Cikgu Manis: Muzik
Cikgu Salahudin: BM, KHB
Cikgu Anuar: P. Jasmani
Cikgu Maziah: Math, BI
Cikgu Salmah: P. Islam
Cikgu Manaf: PJ
Cikgu Osaka (bukan Jepun tapi India): BI

Yang lain2..tak ingat..

Ibnu Ali said...

pembetulan.

Bukan osaka tapi asoka huhu

Anonymous said...

mohdzaki said:

:D