Thursday, November 27, 2008

Jenis-Jenis Manusia; Empat Yang Saya Kenal

Saya pernah berjumpa dengan bermacam-macam jenis orang, walaupun saya percaya, masih banyak lagi jenis orang yang saya belum jumpa. Dalam sekelian banyak jenis orang, mereka yang saya jumpa (termasuk diri saya sendiri) boleh dibahagikan kepada beberapa jenis.

Pertama, mereka yang digerakkan oleh harta. Bermaksud, perlakuan mereka adalah didasarkan harta. Harta akan menyebabkan mereka bergerak untuk melakukan sesuatu. Contohnya, dia mempunyai sebuah rumah, dan kerana sayang pada rumah, dia menjaganya dengan baik, kerana rasa sayang mereka pada harta. Atau mereka dijanjikan upah apabila melakukan suatu kerja, maka kerja yang dilaksanakan, adalah digerakkan kerana harta.

Kedua, mereka digerakkan oleh maruah. Bermaksud, perlakuan mereka adalah didasarkan kepada maruah. Maruah akan menyebabkan mereka bergerak melakukan sesuatu. Kerana mempertahankan maruah, mereka sanggup bersusah payah dan menyempurnakan suatu kerja, kerana bagi mereka, tidak melakukannya bererti mencemarkan maruah. Walaupun dia tidak dibayar dengan sesen pun. Contohnya, dia diberi kepercayaan untuk melakukan satu tanggungjawab, dan tanggungjawab itu mereka selesaikan, kerana mereka ingin mempertahankan maruah mereka dari tercemar.

Ketiga, mereka yang digerakkan oleh niat. Bermaksud, perlakuan mereka adalah didasarkan kepada niat mereka di dalam hati. Niat mereka inilah yang akan menggerakkan mereka melakukan kerja. Ini bermakna, kalau niat mereka berubah, maka perbuatan mereka berubah. Kalau mereka jenis mudah berubah niat, perlakuan mereka juga akan berubah berdasarkan niat, kerana niatlah yang menjadi penyangga perlakuan mereka. Contohnya, dia berniat untuk pergi ke pasar, lalu dia bertolak ke pasar, kemudian kalau di tengah jalan dia berubah niat untuk pergi ke pasar raya, membatalkan perlakuan pergi ke pasar, dan menukarkan kepada pergi ke pasar raya ini.

Keempat, mereka yang digerakkan oleh kenamaan dan kemasyhuran yang terhasil kerananya. Bermaksud, perlakuan mereka adalah didasarkan kepada kemasyhuran yang terhasil sekiranya mereka menyelesaikan kerja ini. Kemasyhuran inilah yang menjadi tenaga penggerak kepada perlakuan mereka. Contohnya, dia diminta menyelesaikan suatu projek mega, dan projek ini akan menyebabkan namanya menjulang naik, lalu ia menjadi penyangga kepada perlakuannya untuk menyelesaikan projek ini.

Inilah empat jenis orang yang saya jumpa. Dan barangkali terdapat jenis-jenis yang lain, atau mempunyai jenis bercampur, tetapi salah satu akan mendominasi jenis yang lain. Mengapa perkara ini ditimbulkan? Kerana penyangga setiap orang selalu saja tidak sama. Apabila kita menyangka bahawa kalau kita memberikan mereka duit dan harta, kerja akan selesai, tetapi kedapatan ia masih juga tidak selesai. Kerana penyangga mereka, atau penyangga utama mereka bukan duit. Kadangkala kita menyangka mereka akan berasa malu kalau tanggungjawab dan kerja mereka tidak selesai, lalu mereka akan bersungguh-sungguh melaksanakan semua tanggungjawab, tetapi masih juga kedapatan mereka yang tebal muka dan seolah-olah tidak berasa malu walaupun tanggungjawab mereka tidak selesai. Kerana penyangga mereka, atau penyangga utama mereka bukanlah maruah, kerana itu mereka boleh berasa senang dan rehat, walau kerja mereka tidak selesai.

Kadangkala kita menyangka, bahawa mereka akan menyelesaikan suatu tugas, yang pada mulanya mereka lakukan, tetapi kedapatan mereka yang separuh jalan, atau berubah fikiran, atau sukar dibaca, kerana tindakan mereka adalah disangga oleh niat, dan kalau mereka berubah niat, mereka berubah tindakan. Dan kadangkala kita menyangka, mereka akan menyempurnakan rancangan dan pelan yang dirasakan begitu lengkap dan sempurna, tetapi rancangan itu tidak selesai, kerana nama mereka tidak akan harum walaupun rancangan itu berhasil, jadi untuk apa mereka menyelesaikan rancangan.

Kadangkala kita menyangka juga tiada apa yang bermasalah, tetapi kerja menjadi terbengkalai juga, kerana kedapatan mereka yang bencikan kenamaan, kedapatan mereka yang bencikan materialis dan bencikan sikap kebendaan, mereka bencikan dikawal niat dan kehendak mereka, maka keterhasilan kebendaan, keterhasilan kemasyhuran, keterhasilan kawalan niat untuk menyelesaikan kerja telah menyebabkan mereka membatalkan usaha dan perlakuan. Kerana keterhasilan perkara tersebut dari perlakuan tersebut. Ada orang yang tidak mahu mereka itu digelar materialis, ada orang tidak mahu kemasyhuran dan mahukan low profile, dan ada orang yang benci dikawal apa yang hendak dia lakukan, dan mahu berbuat sesuka hati.

Saya fikir, saya adalah jenis kedua, tetapi saya suka kalau saya disangga oleh niat yang kukuh dan tetap. Soalnya, dari jenis yang manakah kita ini?

3 comments:

tun izyan dalila said...

mixture of everything? hehe. tapi best nyer kalau kita dapat jadi manusia yang digerakkan krn niat Allah semata2. --sedang berusaha--

ismailsona said...

hi

cafiena said...

terdapat beberapa teori motivasi yang digunakan dalam sistem insentif agar pekerja memenuhi pencapaian yang dikehendaki.

namun, psikologi berdasarkan pemerhatian semata-mata. niat disebalik perlakuan itu adalah rahsia dia dan Penciptanya.