Rupa-rupanya, setelah Antologi YKC dicetak bulan Oktober lepas, masih ramai yang tidak mengetahui mengenai kewujudannya. Barangkali, blog penerbitan saya tidak makluuf, tidak cenderung untuk dilawati, kerana alamatnya url-nya yang kurang mesra didengari.
Antologi YKC, adalah singkatan daripada Antologi "Dalam Sepuluh Yang Kugelar Cinta". Menampilkan 15 cerpen daripada 5 penulis; saya sendiri, Ishaq Hanis, Sammaituha Najwa, Mior Khabir Zikri dan Syafiq Zulakifli; masing-masing tiga cerpen. Kemudian dituruti 8 sajak, salah satunya dipilih menjadi tema antologi ini - Dalam Sepuluh Yang Kugelar Cinta - dan merupakan hasil tangan saya.
Terdapat pelbagai nama cadangan pada asalnya untuk antologi ini. Secara peribadi, saya yang mencadangkan nama ini, dan beberapa nama lain seperti 4:15, Bumi Hati, Iman Yang Sebahagian Lagi dan lain-lain. Akhirnya, nama YKC yang terpilih (walaupun ada yang menyangka YKC adalah nama cerpen, rupanya sajak). Ada juga yang menyangka YKC menghimpunkan sepuluh cerpen dengan tema Cinta padahal bukan. Kata seorang kawan pula, bila pula nak keluar yang nombor sebelas?
Pada asalnya, bilangan sajak bukan 8, tetapi 10. Bahkan sebelum itu, mungkin lebih. Memandangkan terdapat beberapa cerpen yang agak panjang berbanding cerpen biasa, maka muka surat cepat habis, dan kami terpaksa membatasinya kepada bilangan 192; berdasarkan formula gandaan empat; 4 x 48 = 192; demi memaksimumkan muka dan meminimumkan kos. Apatah lagi kenaikan kos percetakan berpuluh-puluh peratus menyebabkan keputusan ini dibuat. Namun, kami masih menjual dengan harga yang paling berpatutan dan kualiti tertinggi yang mampu - LE 10. Kerana itu, beberapa sajak saya disingkir keluar. Bahkan, sehari sebelum cetak, dua sajak saya disingkir lagi. Maka tinggallah 8 sahaja.
Sekalipun YKC bagi saya memiliki beberapa kelemahan dari pelbagai sudut, terutama warna kulit yang menyimpang dari rekaan asal dan beberapa kelemahan lain, namun saya berbangga kerana ia dapat diterbitkan. Kerana saya memberikan cerpen terbaik saya untuk menjadi tatapan bakal penulis genre kreatif sebagai contoh dan panduan, juga sebagai demonstrasi dan contoh praktikal terhadap kaedah dan formula penulisan kreatif yang saya selalu ulang-ulangi lewat pembentangan. Saya yakin, ia bermanfaat dan banyak membantu. Apatah lagi, penulis bukan lahir dari bengkel, sebaliknya dari usaha dan keinginan diri sendiri.
Juga kerana ada segelintir yang selalu memandang serong terhadap penulisan kreatif kononnya tidak ilmiah, selalu merapu dan berbual soal hati semata-mata; lalu inilah jawapan saya kepada mereka. Kalaulah saya yang cuma memiliki ilmu yang terlalu sedikit boleh menulis IYSL, saya percaya banyak lagi karya yang lebih berkualiti boleh dihasilkan oleh tuan-tuan yang memiliki sebeban ilmu. Saya percaya ruang masih terlalu lebar, cuma perlu mengubah genre, mengubah laras bahasa, dan menyusun idea agar isi tidak kelihatan seperti artikel, atau kurang puitis, atau menampal-nampal. Penulisan kreatif adalah seperti namanya. Ia perlu kepada kekretifan berfikir, bukan semata-mata penceritaan, pengisahan dan perasaan.
Sehingga kini, cerpen saya boleh ditemui di tiga antologi - KKF, CDRK dan YKC. Mungkin ini antologi terakhir saya di bumi Mesir - siapa tahu! - memandangkan saya sudah di tahun akhir pengajian. Bukan kerana tahun akhir itu bererti mesti setahun, tetapi menghabiskan penjualan seribu naskhah kebiasaannya perlu setahun setengah, atau paling cepat setahun. Bahkan menyusun antologi baru perlu masa yang agak lama juga. Saya fikir, tiga antologi itu boleh menjadi wakil dan pengganti diri saya terhadap teori-teori penulisan kreatif yang banyak saya kemukakan.
Dapatkan antologi YKC segera. Untuk simpanan diri. Hadiahkan untuk yang tersayang. Cukuplah entri ini untuk memperkenalkan YKC.
1 comment:
Mabruk! Atas penerbitan YKC.
Post a Comment