Wednesday, October 22, 2008

Tiga Kalam Yang Mu-tsiir

Saya mahu menulis kalam-kalam yang mu-tsiir (mengesankan) dari sahabat-sahabat saya, yang selalu saya teringatkan kerana maksud yang tinggi di sebalik zahir lafaznya.

Faizul Hadi Montalib berkata; "..mengapa orang boleh beranggapan ilmu itu boleh tanpa adab"; ketika mempersoalkan sikap kita di hadapan ilmu.

Qistaz Mikraj @ Saja berkata; "..makan itu mesti kenyangkah" ketika menegur supaya jangan menurutkan nafsu makan dan mengurangkan tana'-'um dengan kesedapan dunia.

Ellyeen Amineen Mohd Salleh berkata; "..perempuan-perempuan yang cantik itu takkan belum berpunya" ketika mengingatkan kepentingan untuk menundukkan pandangan dan melupakan sebentar niat 'bercinta' bagi yang belum masanya.

Ketiga-tiga mutiara kalam ini adalah sinaran dan teguran yang bernilai, hingga selalu saya teringatkannya. Kalam yang benar, lahir dari kefahaman yang benar.

Dan sempena memperingati FKAMC; kalaulah saya mempunyai kuasa sebesar itu untuk mempromosi sebuah kamus, tentulah saya akan mempromosi Mukjam Asasi atau Wasit, dan mempergalak pembacaannya. Wallahu a'-lam.

No comments: