Saturday, December 06, 2008

Min Hiyazi l-Kartuun, Ila Hiyazi l-Wujuud : Juhuud Dan Himmah

Minggu ini saya menjalani minggu yang meletihkan. Bahkan di tiga hari terakhir di minggu ini, saya tidak tidur dengan sempurna, menyebabkan kadar kecergasan saya sedikit terganggu. Sekalipun begitu, saya rasa puas, senang hati dan lega.

Ini adalah pengalaman pertama saya terlibat dalam penyelarasan semula kitab-kitab di maktabah. Asalnya, saya hanya mahu memastikan semua kitab baru dapat dilabelkan, supaya dapat keluar dari alam 'kotak' ke alam 'rak'. Apalah ertinya kitab itu dicadang, dibeli, tetapi dikotakkan hingga jejak lebih setahun, hanya kerana tidak dilabelkan.

Saya akui juhdu dan usaha pengurusan tahun lepas, Ustaz Najmi dan AJK-nya yang cuba melabel semula semua kitab; ia adalah satu usaha yang mesti dipuji; namun, kesempitan masa dan peluang, atau barangkali permasalahan yang kita dari luar tidak tahu apa dia, telah menyebabkan usaha yang agung ini belum menemui noktahnya. Saya percaya, masing-masing telah berusaha dengan penuh ihtimam dan tumpuan.

Walaubagaimanapun, saya akan tetap berasa tidak selesa selagi kerja ini tidak sampai ke titik selesai. Kerana itu, saya yang bukan AJK memohon untuk dilibatkan sama dengan pelabelan kitab-kitab ini. Saya berharap masalah ini saya lalui sama, dan berharap, kitab-kitab baru yang dihamil berbulan-bulan lamanya di dalam kotak dapat dilahirkan ke alam yang sepatutnya. Kalau kitab itu tidak boleh dikeluarkan, apa ertinya ia dibeli, dan apakah tujuannya kalau bukan untuk ditelaah dan dibaca?

Kerana itulah, saya mengalami keperitan seminggu ini. Mungkin inilah keperitan yang sama dilalui oleh orang terdahulu. Saya kira, sudah 70 peratus kerja ini selesai. Saya berharap amat ia dapat selesai secepat mungkin. Allahumma Aamiin.

1 comment:

jelikweyh said...

TAHNIAH !!! Anda terpilih untuk kategori : SIHAT , KULIT BERSIH , GIGI BAIK & CUKUP UMUR ... Anda akan diambil dari rumah ...Nantikan kami Jawatankuasa Qurban Masjid Berhantu ... GOTCHA , SALAM AIDILADHA ... heheh

klu nk kad ry , meh dtg amek kt istana berhantu beta ...