Wednesday, December 31, 2008

Dirosakkan, Merosakkan, Dan Menjadi Rosak; Selangkah Memahami Hakikat Kemakhlukan Diri

Saya melalui iklim yang berbeza dalam tempoh 5 bulan terakhir ini, lantas menukar pelbagai keadaan yang selalu saya rutini dahulu. Iklim tersebut adalah merujuk kepada penginapan, atau jumlah pakaian, atau barang-barang keperluan harian. Termasuk komputer yang dahulunya menjadi antara barang yang kerap digunakan, kini turun ke tahap ‘bila perlu’. Saya masih juga berasa sedih kerana kecelaruan ini kadang kala. Intaha.Noktah.

Jiwa manusia, adalah sama hakikatnya dengan kejadiannya. Ia bersifat baharu, dan benda yang baharu boleh rosak, walau tanpa dirosakkan. Hakikat ini mengajari kita bahawa kita dan jiwa kita boleh rosak dengan pelbagai cara; sama ada dirosakkan oleh sesuatu, kita merosakkannya sendiri, atau ia menjadi rosak secara semula jadi.

Kerana itu kita berdepan dengan hakikat penjagaan. Seperti mana tubuh kita boleh sakit sekiranya disakiti oleh sesuatu, atau kita menyakitkan diri kita sendiri, atau secara semulajadi ia akan sakit, apabila ia berubah semakin tua dan buruk. Dalam konteks yang sama, hati dan jiwa kita juga mengalami proses yang sama, kerana berkongsi hakikat kejadian yang sama, iaitu baharu.

Hakikat penjagaan sangat penting, bukan kerana ia dapat mengelakkan daripada berlaku kerosakan secara mutlak dan sampai bila-bila, tetapi kerana penjagaan adalah pengimbang kepada keberhajatan kita kepadanya. Penjagaan itu perlu juga kepada tiga; dari dirosakkan, dari merosakkan, dan dari menjadi rosak secara semula jadi.

Ketika turun ke bumi Mesir di awal kedatangan ini dahulu, dalam satu liqa’ bersama dengan beberapa orang kawan, nasihat ini diperdengarkan. Untuk membaca al-Quran satu juzuk satu hari, dan bagi hafiz pula sekurang-kurangnya tiga juzuk satu hari. Lalu untuk orang awam, saya kira satu maqrak satu hari, lebih kurang dua hingga tiga muka. Hakikat ini adalah penjagaan ketiga; iaitu dari menjadi rosak secara semula jadi. Penjagaan pertama dan kedua, iaitu dari dirosakkan dan dari merosakkan, adalah dengan menghindari maksiat dan dosa. Dari didedahkan, dan dari mendedahkan diri sendiri kepadanya.

Hakikat dirosakkan, merosakkan dan menjadi rosak, kemudian hakikat penjagaan yang tiga ini; semuanya, mengajarkan hakikat kemakhlukan yang ada dalam hakikat kejadian kita. Kerana kita bukan maksum, penjagaan adalah usaha, dan usaha akan diganjari. Bahkan, kerosakan yang berlaku hatta pada jiwa perlu diperbaiki dengan usaha-usaha ini, bukan kerana ketidaktahanan tanggungan derita dengan kerosakan semata-mata, tetapi kerana pengimbang kepada hakikat kemakhlukan yang kita sifati. Intaha. Noktah.

1 comment:

ghost_MaR said...

wujudkah makhluk perosak ???
muahahahah
gurau senda thn br ...