Wednesday, April 06, 2011

Tidak Dilafazkan Satu Kata-Kata, Melainkan Di Sisinya Ada Raqib Dan 'Atid

Sebetulnya, apabila sesiapa saja cuba-cuba memberi nasihat kedoktoran, yang belum dapat dipastikan entah betul atau tidak, atau mencadangkan deskripsi yang entah ada sumber atau tidak, para doktor akan menyatakan ayat ini berulang-ulang kali - Sila rujuk doktor sebelum menggunakan mana-mana ubatan tradisional, atau pastikan ubat tersebut mendapat pengesahan pertubuhan kesihatan bertanggungjawab. Itulah yang berlaku, apabila semua orang cuba bercakap mengenai perubatan, tanpa rasa berjaga-jaga dan merujuk kepada ahli dalam bidang kedoktoran.

Sebetulnya, mana-mana bidang juga sama. Termasuk bidang agama. Sebetulnya saya selalu tidak setuju dengan sistem bahawa semua orang boleh bercakap tentang agama, daripada ideanya sendiri. Apabila kalam yang bersumber entah dari mana dicampur dengan kefahamannya, dia masuk campur dalam perkara agama, dan ada berlaku ketika tidak dia sedari, bahawa apa yang dia tuturkan itu menyimpang dari hakikat sebenar perkara tersebut. Seperti mana kita akan meminta mana-mana orang yang ingin menggunakan ubatan nasional untuk merujuk doktor, begitu juga kita menasihatkan mana-mana orang yang ingin bercakap tentang agama untuk merujuk kepada ahlinya.

Mereka sangka agama ini perkara yang semuanya boleh diteka dengan akal. Mereka sangka kalau tersilap, semuanya boleh dimaafkan dengan mudah, dan mereka sangka, kalau salahpun, ia adalah salah yang kecil. Bagi saya, bercakap dalam perkara agama perlu kepada ilmu yang betul dan pasti dari sumber yang yakin, kerana ia bukan bidang yang semberono siapa saja mahu cakap, sila cakap. Kerana itu saya sebetulnya tidak setuju apabila semua orang diminta bercakap tentang agama, tak kira apa bidang kemahirannya. Sebetulnya saya tidak setuju dengan sistem tabligh Malaysia yang kerana terlalu ingin sangat ahlinya mahir bercakap, dia disuruh cakap apa saja atas nama agama. Oh, bagaimana kalau silap? Kalau salah? Apakah dia tak pernah menyedari firman Allah yang menyatakan, membawa maksud: tidak dilafazkan satu kata-kata, melainkan di sisinya ada Raqib dan Atid (yang mencatat apa yang dia cakapkan)?

Adakah dia sangat berani untuk menyatakan apa-apa saja, bercakap apa-apa saja, tanpa menyedari hakikat ini? Ini bukanlah bererti kita perlu berhenti berkata mengenai agama. Tetapi kita perlu merasakan satu tanggungjawab terhadap apa yang kita mahu ucapkan, lalu bertanya kepada ahlinya, adakah ia benar, atau tidak. Semoga tulisan ini bermanfaat untuk saya dan kita semua. Wallahu a'-lam

No comments: