Monday, June 13, 2011

Antara Yang Menjadi Mutiara Dan Mentari Suatu Masa Nanti

Sebelum menulis isi entri ini, saya mahu meluahkan rasa terkejut dengan paparan Blogger Draft yang baru. Saya memang sudah lama mencuba blogger draft sejak ia diperkenalkan. Terkejut sebab ketika menaip, seperti menaip di microsoft word. Rasa puas sebab paparan yang luas, atau sebab selesa seolah-olah menaip di word.

Perjalanan ke Kajang, Jumaat 3 Jun yang lepas sebetulnya dirancang beberapa jam sebelumnya. Maghrib 2 Jun, saya menerima panggilan dari Jamshid, kawan saya dari Mesir, seorang berbangsa Uzbek, menyatakan Syeikh Mohd Awadh turun ke Malaysia. Kuala Lumpur katanya. Alhamdulillah, mencari di internet menemukan jawapan lokasi sebenar.

Walaupun tidak dapat mengikuti sehingga habis kerana musim persekolahan sudah bermula, tetapi Alhamdulillah, kerana dapat berjumpa beliau sepanjang 8 hari, dan menghabiskan sama' dan tahammul separuh Sohih Bukhari, kosong-kosong di dada seperti padang pasir yang menerima hujan lebat, dan luka-luka di dalam hati banyak terubat, dan rasa indahnya hidup.

Terima kasih pada semua yang membantu, Faiz terutamanya kerana membenarkan saya tumpang bermalam sehingga mengamanahkan kunci semasa dia ke kenduri kahwin. Terima kasih juga pada mak ayah yang memahami dan walaupun separuh menghalang akhirnya berjaya dipujuk. Syukur pada Tuhan perjalanan yang selamat, walaupun di permulaan ketika balik saya disapa hujan.

Seperti erti sebuah lagu yang saya dah tak ingat lagu yang mana satu menyatakan, semua air mata akan menjadi mutiara-mutiara yang bernilai untuk dijadikan kenangan, apatah lagi kegembiraan yang barangkali menjadi mentari pula ketika itu.

No comments: