Sunday, July 03, 2011

Kaci

Saya sebetulnya rasa kecewa dengan orang-orang yang mengetahui cita-cita saya, tetapi mereka tetap melawannya. Mereka tahu dan berulang-ulang kali saya menyebutkannya, tetapi mereka tetap terus menerus menolaknya. Mereka tahu apa yang saya benci, dan  mereka berterusan memaksa saya melakukannya. Mereka tahu apa yang saya suka, dan mereka akan berusaha sedaya upaya dan berkali-kali untuk menyekatnya. Terus terang saya rasa kecewa yang amat dengan orang yang sengaja menyakiti hati saya.

Dan semua ini sebenarnya membuatkan saya malas untuk menyatakan apa-apa pandangan saya, persepsi saya, perasaan saya, buah fikiran saya, kerana ia sebenarnya seperti suatu yang sia-sia, bahkan melukakan. Tetapi membalas luka dengan luka pula bukanlah sesuatu yang dipuji, kerana semua luka itu berada di jasad yang sama, dan luka mereka adalah luka saya juga. Saya mengetahui bahawa kebaikan itu adalah akhlak yang baik, tetapi ia seperti sangat susah dalam keadaan ini. Semoga Allah membantu kita mencapainya.

No comments: