Saturday, August 27, 2011

Catatan Akhir Persinggahan 5 | Syukran Jazilan Wa Ila l-Liqaak

Akhirnya, tiba hari terakhir saya berkhidmat di Sekolah Menengah Islam Hidayah. Iaitu semalam. Saya mahu sebutkan yang manis-manis sahaja di sini, walaupun yang pahit itu ada. Biarlah saya pergi dengan sesuatu yang manis untuk diingat-ingatkan.

Saya akui, saya bukan guru yang terbaik, yang punya kelemahan dalam pelbagai aspek. Himmah saya, komitmen saya, sebahagian besarnya pada mempertingkatkan penguasaan Bahasa Arab, dan yang bakinya, mungkin pada tanbih, memberi peringatan pada perkara yang sensitif sahaja, seperti hak Tuhan dan hak Baginda s.a.w. Adapun bakinya, saya lebih banyak mendiamkan diri, walaupun saya punya banyak pendapat.

Walaupun begitu, jauh di hati kecil saya, saya masih belum begitu berjaya mendidik dan mengajar. Sebetulnya saya segan dengan guru-guru berpengalaman yang bijak menangani teknik mengajar dengan berkesan. Dengan keterbatasan sekalipun, mereka berjaya mencapai maksimum. Mungkin yang dikesalkan adalah, anak-anak buah yang menjadi mangsa percubaan saya, untuk menyampaikan sedikit pengetahuan.

Untuk anak-anak murid yang diingati, terutamanya kelas yang saya ajar, 5 Iftikhar, Mursyid, Taufiq, Zahier, Mujaddid, Farhan, Aris, Imran, Abu Hanifah, Luqman, Anas, Muhaimin, Nabilah, Zainursyazwana, Khadijah, Asma Hamizah, Fitriyah, Aqilah, Hakimah, Asma Nadzirah, Azzah, Nuha, Iman, Najibah, Syifa', Anis, Liyana, Nasyeetah. 4 Ittihad, Aiman, Hadri, Afiq, Irsyad, Muaz, Farid, Asyraf, Adib, Siddiq, Aziz, Husna, Alia, Asma', Wan Liyana, Shazreen, Nadhirah, Farhan Hidayah, Radhiah, Syahirah, Raihana, Raudhah, Puteri Amalina.

3 Mujahadah, Farid, Razali, Aminuddin, Luqman Azami, Luqman Anuar, Amin, Syafiq, Naim, Asyraf, Hisyamuddin, Hafiz, Luqman Amran, Firdaus, Azamuddin, Atiqah, Fatihah, Diana Mastura, Ummairah, Nabihah, Faiqah, Siddiqah, Nageeha, Sarah Syahirah, Sabrina, Fatin Aqilah, Liyana Amirah. 3 Ittifaq, Afiq Asyraf, Zuhair, Abdul Khaliq, Zhafir, Aiman, Amrin, Afiq Farid, Farhan Huzaimi, Izzuddin, Syafiq, Taufiq, Syed Wafiq, Usamah, Puteri Adilah, Atiqah Zin, Nadarul, Amalina, Fatihah, Taqiah, Ummu, Nailah, Afiqah, Fatin Hanani.

1 Ihsan, Aiman Albakir, Amir, Badrul, Hafizuddin, Fahmi Salmi, Fezuan, Akmal Zainuddin, Syahmi, Afiq, Akmal Sugeng, Alif, Amin Syukri, Andika, Alimuddin, Daniel, Wafi, Ridwan, Aliyah, Hafizah Jamilah, Hurun, Latifah, Munirah, Naurah, Aisyah, Abidah, Aqilah, Kauthar, Syafiqah, Syuhadah,  Untuk anak buah KP, Izz, Ibrahim, Hariz, Yasin, Ammar, Ameer, Razin, Hazim, Zulhilmi. Rasanya tiada yang tertinggal.

Untuk rakan-rakan sekerja, Syukri, Iswan, Syafiq, Taufiq, Anuar, Azri, Mazdi, Qamarulkalam, Hariz, Mohd Nur, Baihaqi, Kasmuri, Azmeen, Muslim, Ezaidin dan Omar. Juga untuk yang perempuan banyak dan tak tersebutkan. Semua staff dan kakitangan. Terima kasih, dan jumpa lagi.

2 comments:

Anonymous said...

Salam, Ustaz.
Terima kasih atas kesungguhan Ustaz mengajar kami. Maaf atas kenakalan kami. Apapun, mudah2an, apa yang Ustaz buat selama ini diredhai Allah.
Syukran lagi sekali.

* Jika Ustaz tak keberatan, boleh tak Ustaz kongsikan bahan2 BA- kalimah dll, kpd kami. Er, kalau Ustaz tak keberatan la.. TQ.

4ittihadstudent.

MZP said...

Kongsikan bahan BA apakah yang dimaksudkan itu?