Sunday, November 07, 2004

Ustaz Ahmad Hashim Yang Saya Kenali.

Ustaz Ahmad Hashim yang saya kenali.

Sejenak ketika saya sedang meraikan setahun keberadaan saya di Mesir, di tanah air pula merakamkan pemergian seorang guru yang saya hormati. Al-Marhum Ustaz Ahmad Hashim, tokoh lama SMAKJ.

Beberapa tahun belajar di bawah tunjuk ajar beliau banyak mencelikkan mata. Mata pelajaran Saraf, Insya' menyedarkan saya ilmuan ini bukan orang yang calang-calang. Beliau tekun mengupas beberapa isu berkenaan pelajaran yang memerlukan daya kritis dan kritik atas dasar ilmu. Walaupun sedikit debat dan saling pindah ilmu berlaku, ia tidak memadamkan rasa kagum saya sehingga ke hari ini.

Beliau pernah membincangkan tentang perkataan Allahyarham dan Allahyarhamah. Kata beliau, perkataan itu berasal daripada ayat, dan memuannaskan ayat tidak semudah meletak ta marbutah. Namun setelah perbincangan dibuat, ia boleh terjadi sekiranya ayat itu diiktiraf pula sebagai isim, dan memuannaskan isim memadai dengan meletakkan ta marbutah tadi. Dengan syarat yang saya sebutkan tadi + alif lam.

Mengkritik isu semasa sambil bercerita pengalaman seusia hidupnya sepanjang pengajian berlangsung sering membuatkan kelas segar. Saya juga turut serta membuat penilaian berdasarkan pengetahuan sejagung ilmu bagi membentuk cekal dalam budaya kritik sopan ini. Saya akui, adakalanya selisih pendapat berlaku atas dasar pandangan yang berbeza, namun pandangan beliau tetap saya hormati sebagai tokoh yang mempunyai tahap kepekaan yang tinggi.

Teringat seketika di saat saya tidur di dalam kelas (hingga dinobatkan orang yang paling kuat tidur dalam sekolah) saya disuruh Almarhum supaya berdiri. Saya yang ketika itu duduk di bangku paling hadapan telah mengganggu penglihatan rakan-rakan di belakang kerana denda yang saya jalani itu. Saya diperintah pula ke bangku paling belakang. Mungkin setelah beberapa ketika Almarhum melihat saya berdiri dan beliau berasa kasihan, saya diberi duduk di kerusi belakang itulah. Malu, saya tidur buat kesekian kali.

Yang pasti, SMAKJ telah kehilangan seorang yang paling berbakat dalam dunia masakan.
Berita pemergian beliau lewat saya ketahui. Saya yang pada ketika itu tidak ke cyber café kerana sibuk dengan urusan ketibaan pelajar baru juga urusan kuliah fasa awal tahun 2 tidak mendapat berita ini lebih awal. Namun setelah memeriksa di kantong offline message saya terima perkhabaran itu daripada Ustaz Fuad.

Sekalung Al-Fatehah dihadiahkan buat Al-Marhum, semoga beliau kekal dicucuri rahmat. Al-fatehah…

al_jantanie
pembaris_kecil

ps: tetap dalam ingatan

No comments: