Wednesday, November 10, 2004

Yang Pertama Bukan Ilmu – Sebuah Catatan 10 Nov

Yang pertama bukan ilmu – sebuah catatan 10 nov

Saya ditanya sahabat-sahabat baru : Mengapa mengapa mereka perlu menghadiri Kolokium Ilmuan pada hari rabu ini? Apa yang ada dalam kolokium itu?

Ketika soalan yang sama itu ditanyakan kepada seorang exco, dia menjawab secara tersiratnya - kolokium ilmuan itu adalah lapangan penimbaan ilmu yang tidak mungkin boleh didapati di dada muhadarah kuliah atau di bibir talaki, kerana ia adalah satu medium pembentukan daie. Satu program yang pengisiannya hanya di sini, di program itu. Mungkin itu jugalah jawapan yang saya dengar tahun lepas, dan mungkin juga adalah jawapan yang didengar oleh orang-orang sebelum saya, di tahun-tahun sebelumnya.

Tetapi apa yang saya katakan kepada mahasiswa baru itu? Yang pertama bukan ilmu.
Mereka bertanya : Kalau bukan ilmu, apa dia?

Saya menyedari bahawa kolokium itu adalah satu pembentangan ilmiah, tetapi menghadiri kolokium bagi saya – yang pertama bukan ilmu.

Di dalam kelas dahulu saya kerap tertidur, begitu juga dalam muhadarah di kuliah, hinggakan terbawa-bawa ke majlis yang rasmi. Ilmu? Antara terpaku di dalam kitab atau terlepas naik menyapa gegendang telinga sebelum memantul semula keluar – gagal ditangkap oleh akal yang sedang lena. Beruntunglah akal yang jaga.

Jadi, apa perkara pertama dalam kolokium?

Bagi saya, yang pertama adalah ukhuwah. Dapat berkenalan dengan sahabat-sahabat baru daripada pelbagai negeri dan mengalami keseronokan berukhuwah sesama muslim. Itu semua pengalaman yang tidak dapat disebut, tetapi tersirat di antara fahamnya kita setelah hadir, atau masih kabur kerana menuzurkan diri.

Sekiranya mereka katakan menghadiri kolokium – yang pertama kerana ilmu, sudah tentu saya katakan setelah itu, banyak dan ramai orang yang tidak hadir kerana mereka juga sedang dalam penuntutan ilmu. Malah, ia juga perkara pertama bagi mereka.

Apa pendapat anda?

salam sastera ilmu
al_jantanie

No comments: