Saturday, January 22, 2005

Campur Baur

22 Januari 2005

Dalam bercampur baur, adakah saya suka melaksanakan kerja sendirian atau mahu dibantu.

Kenapa saya suka buat kerja sendirian?
1. Tidak perlu sakit tekak dan sakit hati menyuruh orang yang liat buat kerja
2. Waktu yang pada saya lapang walaupun orang lain tidak.
3. Cuma perlu fikir apa yang patut saya buat, dan tak payah fikir apa yang patut orang lain buat. 4. Tak banyak cakap dan mengampu-ngampu.
5. Keputusan di tangan saya.
6. Nama seorang lebih gah.
7. Alasan kalau gagal – “ Buat kerja sorang, penat tau!”
8. Orang banyak kerenah yang melecehkan.

Mengapa saya mahu dibantu?
1. Tak adillah buat kerja sorang-sorang.
2. Kata semangat ukhuwah ( baca dengan nada lenggang-lenggok)
3. Kerja Jamaah lebih afdhal.
4. Boleh lepas tangan kalau uzur.
5. Bukan saya seorang yang boleh dipersalah.
6. Tak mahu dosa mengumpat campur buat kerja tak ikhlas.

Lapan balas enam, nampaknya saya lebih suka buat sendiri, tetapi masih suka kalau dibantu!.

manhumi_ilm
al_jantanie

No comments: