Tuesday, December 05, 2006

Sempena Yang Tiga

Sabar sajalah, kata kawan saya. Berdiam, akur tidak bererti saya setuju. Tapi bila memikirkan maruah orang lain terbabit sama, saya terpaksa tunduk, dan tunduk di atas perkara yang saya tidak setuju sebenarnya membuatkan saya sangat marah. Kawan saya bilang, fikirkan juga mengenai orang-orang yang lain. Maruah pihak ketiga. Nasib pihak keempat. Jadi, berdiam diri dan menurut sajalah yang dia tinggalkan untuk saya.

Tak apalah. Lupakan. Buka cerita baru.

Insya-Allah, selasa malam rabu, lepas Isya', ada majlis khatam Quran. Juga sempena meraikan semua 'anak-anak saudara' saya yang telah selamat lahir semuanya. Dan sebenarnya ada satu sempena yang lain, tapi tak disebutkan. Mereka yang saya dah jemput, harap dapat hadir.

Tiba-tiba teringat sebuah kalam yang disampaikan oleh seorang kawan, "jangan lupa sekarang dah ada mufti Wahabi, itu ancaman juga pada negara kita, selain krisis murtad dan macam-macam lagi sekarang ni."