Saturday, May 26, 2007

Pertemuan Dengan Penulis Baru Dan Pelukis Kartun

Pertemuan dengan penulis baru pada 12 Jun 2007 ini adalah pertemuan tidak rasmi atau ziarah. Atau sembang-sembang. Atau borak-borak. Ia bukan program kerana kita sedang tempoh imtihan. Ia juga bukan wajib tapi saja-saja, bak kata orang putih, release tension.

Kerana itu, ia tidak ada tentatif seperti tentatif majlis, tidak ada pengerusi majlis, apatah lagi catatan kedatangan atau wang pendaftaran. Tapi, bukanlah bermakna kita tak memilih tempat dan masa. Mula lepas asar di Rumah Kelantan Baru, di Hayyu Sabie'.

Istimewanya kerana Ust Ubaidillah kata mahu datang sama. Mungkin kita boleh duduk dalam bulatan dan berbual (atau beramah mesra) dengan penulis dan pelukis prolifik ini. Dia kelihatan mahu berkongsi pengalaman dengan penulis-penulis baru, juga mahu beramah mesra dengan pelukis-pelukis kartun.

Sekali lagi ditegaskan ini bukan program, sebab kita dalam fatrah imtihan. Fatrah imtihan tidak ada program yang berjalan. Tapi ziarah-ziarah dan sembang-sembang tiada siapa yang larang, betul tak? Kalau terasa nak bawa buah tangan, ahlan wa sahlan. Kata Hisyam, kalau dapat makan aiskrim pun sedap juga.

Saya pelawa sahabat-sahabat datang sebab kalau berbual ramai-ramai kongsi pandangan lebih meriah. Insya-Allah tak lama, mula asar, sebelum maghrib dah habis. Dan ya, ini bukan program KELAP, ini bukan bengkel dan ini bukan perbentangan mengenai penulisan kreatif. Saya menjemput rakan-rakan penulis kreatif yang berkarya sejak dulu, juga penulis-penulis baru yang pernah menghasilkan karya. Kata seorang kawan (bukan saya), kita ibarat adik beradik.

Itulah. Nak tanya-tanya khabar. Apa berita? Ada perkembangan baru? Ada hasilkan karya baru? Kalau nak kongsi cerita, kita alu-alukan. Kalau nak tanya pendapat, silakan. Dan kalau nak tandatangan Ubaidillah, bawalah sama KKF ke, CDRK ke, tak pun belikan koperasi rumah Kelantan.

Pelukis kartun juga dijemput sama. Mungkin ada manfaat untuk kita bersama.

3 comments:

anasxz said...

salam zaki.
12 jun ni ya? ana nak join boleh tak..
segan lak penulis2 senior.. kita ni biasa je..

Mohd Zaki M.Noor said...

ws. ahlan, datang2. kita buat utk org dtg pun.
ni pertemuan sesama org biasa la, mana ada sohor, kecuali ubai je.

anasxz said...

ya? ana try.. jadi atau tidak ana inform anta ok.. insya Allah