Friday, June 15, 2007

Al-Fatiihah

Saya jarang salin dan tampal. Tapi kali ini saya salin dan tampal. Dari blog akhi Salman. Al-Faatihah.

Bumi Mansurah diselubungi kesedihan yang amat apabila seorang pelajar; Muhammad bin Ishak; (Terengganu) meninggal dunia pukul 1 pagi malam di hospital dauli akibat cedera parah. Banyak kesan tikaman di seluruh badan termasuk di leher, mata, peha dan yang paling teruk di kepalanya.

Kejadian berlaku lebih kurang pukul 7 malam hari Rabu 13 Jun di sebuah rumah pelajar Malaysia di pasar di Dirasat, Mansurah, Egypt. Mangsa yang sedang bermain komputer diserang dari belakang dan bergelut sehinggalah ditetak seluruh badan dengan 3 pisau. Antaranya pisau pemotong daging yang baru dibeli. Mangsa yang ditetak bertalu-talu lari ke balakon dalam keadaan berlumuran darah dan dilihat oleh sebahagian arab di pasar. Maka Arab tadi pun naik ke atas dan menjumpai mangsa terbaring berlumuran darah dan ada pelajar Malaysia lain di sisinya berlumuran darah. Maka Arab menangkap suspek dan menghantar mangsa ke hospital dauli.

Mangsa sedar dalam pukul 10 dan ditanya sebab suspek bertindak begitu; dia menjawab; "Dia tu gila", kemudian dia dibawa ke ICU. Pihak Kedutaan tiba dalam pukul 2 pagi dan diberitakan bahawa mangsa sudah menghembuskan nafas yang terakhir. Mangsa adalah pelajar tahun 3 Kuliah Usuluddin Jurusan Tafsir Azhar Mansurah. Suspek juga pelajar Malaysia. Suspek mengenali mangsa. Al-Fatihah.