Thursday, June 28, 2007

Maafkan Saya Kak Azah

Sebetulnya, Puan Azah ada berutusan e-mel dengan saya. Setelah saya mulakan pertanyaan mengenai Wacana Sastera Utusan 2007, via e-mel kepada beliau.

Wacana ini istimewa kerana mengumpulkan panel hakim HSKU dan membuka peluang untuk soal jawab dan berkongsi pengalaman mengenai pengadilan HSKU dan lain-lain. (Saya belum pernah pergi, itu khabar yang saya terima.)

Menurut maklumat paling terkini, diadakan di hotel besar 5 bintang di Kuala Lumpur pada 4 Ogos ini, saya benar-benar mahu pergi, apatahlagi antara sebab tarikh itu dipilih adalah kerana siswa Azhar ini balik lewat, dan peluang ini mahu dibuka kepada mereka.

Dan sebenarnya, saya sudah menyatakan hasrat mahu ikut serta, sungguh-sungguh mahu ikut, tapi 4 haribulan itu adik saya konvo, dan terasa tak enak meninggalkan keluarga untuk ke tempat lain. Lagipula dengan kepulangan kali pertama setelah bermukim 4 tahun di rantau orang, saya meragui kalau mak ayah saya benarkan saya, apatah lagi dengan konvo adik saya, ganda lagi keraguan itu dengan sikap ayah yang tak menyokong minat saya dalam bidang ini.

Saya benar mahu pergi, tapi maafkan saya Kak Azah, sebab terpaksa menguzurkan diri, terasa bersalah sangat bila sayalah yang menyetujui tarikh itu dan kemudian membatalkannya. Saya rasa rakan-rakan penulis yang pulang awal dan mempunyai kelapangan, janganlah lepaskan peluang ini, nanti sampaikan isinya pada saya.

No comments: