Thursday, October 25, 2007

Malas Jenis Perasaan

Malas itu ertinya kehilangan kemampuan untuk memberikan tumpuan. Sebagai contoh, kita membuat perkara A, tetapi tumpuan lari kepada perkara B, C, D dan E, menyebabkan kita berasa malas untuk membuat perkara A. Itulah takrif malas menurut psikologi.

Oleh kerana malas itu adalah perasaan yang terbit dalam hati, (yang kalau dah dibiasakan akan digelar pula tabiat), maka memaknakan perasaan adalah sukar. Tetapi secara pukul ratanya, inilah makna malas dalam erti kata umum.

Malas bukan berpunca pada asalnya pada sikap, tetapi kepada psikologi. Akan tetapi, sekiranya kita menyukai 'bermalas-malas', dan tidak menanamkan rasa benci dan susah hati, maka ia boleh melekat dalam sikap, dan ini akan semakin sukar diubati.

Mengubati malas jenis perasaan adalah mudah berbanding mengubati malas jenis sikap. Sikap adalah kebiasaan, dan kebiasaan perlu kepada perubahan yang mungkin banyak. Termasuk suasana. Akan tetapi, mengubati malas jenis perasaan adalah terus kepada mauduk masalah, iaitu dengan belajar memberikan tumpuan.

Ada bermacam-macam teknik boleh digunakan untuk mengubati malas jenis perasaan ini, maksud saya, teknik dalam berlatih memberikan tumpuan. Setiap orang perlu mencari caranya. Semakin banyak tumpuan boleh dihasilkan, semakin mudah malas ini boleh dielakkan. Seperti yang saya sebut tadi, ia adalah masalah psikologi-perasaan. Pergilah ke mana-mana pun, tetapi cuba ingati dalam benak akan perkara A. Sebutlah dalam hati. Berjumpa kawan, sebut pada kawan.

Fikirlah lebih banyak untuk mengingati perkara A. Insya-Allah, anda akan merasa rajin apabila tiba waktunya mahu membuat perkara A. Berikan tumpuan juga ketika membuat perkara A. Mungkin akan sedikit penat, tetapi itulah dia ubat.

No comments: